Dutch Roco Forum
Programma's => TrainController Gold => : Rien Markus 2013-10-30, 21:00:54
-
Beste forumleden,
Het uitleggen van m'n nieuwe baan begint zachtjesaan vaste vormen aan te nemen. Er blijft echter een vraag bij me knagen.
De baan wordt aangestuurd door TCgold 7. Wat is wijsheid: 1, 2 of 3 melders per blok?
1 is mogelijk (de koninklijke weg), met virtuele melders. Of voor "het gemak" toch meerder melders.
Gerard heeft in een eerder topic geschreven:
Re:detectie met één melder
« Reactie #30 Gepost op: 2011-03-14, 23:07:23 »
Herman,
Je zult nog steeds eerst de keuze moeten maken:
1. een melder per blok in Bronze en genoegen nemen met onnauwkeurig stoppende treinen
2. twee of drie melders per blok in Bronze en vrij nauwkeurig kunnen bepalen waar de treinen stoppen
3. upgraden naar Silver of Gold en het via de koninklijke weg regelen
Voor optie drie kun je na afspraak bij mij terecht, dan laat ik het je zien... ;D (wel een eind rijden hoor, vanuit Vlaanderen)
Gerard
Ik ben benieuwd naar reacties.
Groet, Rien Markus
-
Rien,
Zo heel veel kennis/ervaring bezit ik helaas niet. Maar op de club hebben we de blokken verdeeld in een "blok" en "stopstuk" en dus 2 bezetmelders. Op de stukken, waar in beide richtingen wordt gereden, bestaat een "blok" uit: stopstuk-blok-stopstuk, dus 3 bezetmelders.
Als een trein moet stoppen dan remt deze al af in het "blok" om vervolgens op kruipsnelheid door te rijden naar het stopstuk en te stoppen. Door het aangeven van de lengtes kun je een trein heel mooi laten stoppen.
Rob
-
En dat is nou precies waar Traincontroller je kan helpen om - afhankelijk van de grootte van je baan - kosten te besparen. Met deze software (Silver of Gold) heb je echt slechts
één melder per blok nodig. Wanneer je de locs goed hebt gekalibreerd en je treinen qua lengte goed hebt ingevoerd, kun je ze op een paar centimeter nauwkeurig laten stoppen door de gewenste afstanden in te geven.
Het aanbod staat nog hoor, na afspraak hier welkom.
Gerard
-
Heren,
Bedankt voor jullie reacties.
Het wordt dus de "koninklijke" oplossing. Gerard, indien nodig maak ik graag gebruik van je aanbod. Uiteraard ga ik eerst zelf "stoeien".
Groet, Rien Markus
-
... Gerard, indien nodig maak ik graag gebruik van je aanbod. Uiteraard ga ik eerst zelf "stoeien".
Hoi Rien,
Als je dat wilt kun je voor het maken van een afspraak het best even gebruik maken van de email functie van het forum (het envelopje onder mijn afbeelding hier links). De email staat de hele dag open hier, het forum bekijk ik minder vaak...
Gerard
-
Gerard,
Welk envelopje bedoel je¿¿¿ ;)
Er staat een:
Poppetje met envelop = profiel.
Een wereldbol = website.
Een kan niet op de naam komen = Persoonlijk bericht.
Rob
-
Rob,
het envelop staat tussen het wereldbolletje en het persoonlijk bericht in.
Gr Piet
-
Piet,
Vraag lezen is 1.
Vraag begrijpen is 2. ;)
Als je even bij Gerard had gekeken, dan zie dat daar geen envelopje tussen staat. :D :D :D
Rob
-
Rob,
Ik weet niet wat jij niet ziet, scherm schoonmaken zou helpen
Gr Piet
-
Piet,
Zoals op bovenstaande foto ook te zien is, bij mij staat dat envelopje er bij Gerard niet tussen en de print screen is van een paar minuten geleden. Heb inmiddels 5 flessen glasreiniger gebruikt om het scherm schoon te maken. :D
Rob
-
Rob,
Ik geloof je wel, maar bij mij staat hij erbij.
Mogelijk is er iets mis met de instellingen, weet ik zo niet.
Ook ik had al eerder bij het eerste bericht gekeken of het envelopje er bij stond, en die stond er bij.
Weet zo even geen oplossing, Gerard misschien?
Neem wel een goed merk glasreiniger, hoeft niet duur te zijn, aldi of lidl zijn goed genoeg.
Gr Piet
-
Piet,
Bij mij staat het er dus niet tussen en waaraan dat mag liggen weet ik niet.
Maak altijd zelf m'n reiniger, wat spiritus en water doet wonderen. ;)
Rob
-
Gerard heeft gelijk, met gekalibreerde locs en goed ingegeven treinlengtes is het mogelijk om met 1 bezetmelder per blok treinen te laten beginnen met afremmen en stoppen op elke positie binnen dat blok. Door de kalibratie kan TC namelijk continu exact uitrekenen waar de trein zich in een blok bevindt en dus bijvoorbeeld ook uitrekenen continu hoeveel vertraging er gebruikt moet worden (is remwerking) om op de aangegeven plek te stoppen. De besparing in hardware die TC daarmee creëert is enorm!