Dutch Roco Forum
Links en tips => Websites, artikelen, tips => : Dirk Baas 2024-12-09, 11:01:54
-
https://www.youtube.com/watch?v=dPGkfQ4fPkw (https://www.youtube.com/watch?v=dPGkfQ4fPkw)
Velen van ons zijn begonnen met Märklin met de beruchte "M" rails.
Dit filmpje laat zien hoe "froeguh" treinen en rails gefabriceerd werden. Let op, er werken veel vrouwen in de fabriek, omdat die beter waren in fijn mechaniek. Voor mij in ieder geval herkenbaar. Ik kocht van mijn verjaardagsgeld in 1958 mijn eerste elektrische M-trein. Daarvoor had ik een opwindbare M-trein.
-
Leuke film het is maar goed dat de fabricage een stuk verbeterd is.
Op deze manier zouden de treintjes wel heel erg duur worden.
-
Ja Hans, zo'n productielijn wordt vandaag de dag door 30% personeel bezet en dan nog in de PRC.
Overigens vond ik het leuk om de zink-spuit-gietwerk te zien. Ontwikkeld door de Nederlander Smeenk uit Limburg. Zijn treinbaan is oa te zien in deel 2 van Hameetman Modelspoorweg, laatste hoofdstuk.
En natuurlijk de voorlopers van de CAD systemen: de tekenborden.
Je gaat je ROCO toch weer waarderen.
-
Ik waardeer Roco toch veel meer dan Marklin met zijn pukkelspoor.
Ook die wisselstroom techniek is in mijn ogen uit de pre history.
-
Mmm, daar heb je gelijk in, maar zo zijn er velen van ons toch begonnen (een enkeling met Fleischmann of TRIX).
Ik leerde van de wisselstroom/spanning veel. 0 .a. dat zekeringen kapot konden gaan.
-
Met die wisselstroom techniek waren er te veel onnodige onderdelen nodig komt nog bij dat tegenwoordig met dcc het 20x eenvoudiger is dan met die wisselstroom rommel.
-
Da's wel waar, maar een keerlus was voor de puntcontrailrijders (wat een woord: 3x woordwaarde) eenvoudig.
De DCC gebruikers (zoals wij) moeten het vaak doen met het kortsluitprincipe.
Maar verder is DCC in de basis simpel.
-
Ha Dirk Daar heb ik nu ook geen last van.
Dinamo regelt dat zelf.
Ik hoef daar geen keerlus module voor aan te schaffen.
Dat is nu het mooie van dinamo.