Dutch Roco Forum
Programma's => TrainController Gold => : Ferry Posthuma 2011-05-30, 11:27:10
-
Heb een blauwe engel en een rode duivel zonder NS-logo van Artitec, beiden met LoPi v3 decoder vooraf ingebouwd. Zoals in dit forum te lezen, beide gekalibreerd met de Zeller rollenbank naar volle tevredenheid. Nu is de volgende stap om ze in tractie te laten rijden. Heb dus de koppelingen verwisseld voor de zwarte die Artitec had meegeleverd en kan ze dus nu koppelen, dat is al heel leuk. Heb vervolgens op decoder niveau in de CV19 van de rode duivel de CV1 waarde van de blauwe engel gezet. Dit gaf het gewenste resultaat, rijden in tractie!! Ik bedien middels de blauwe engel het gekoppelde stel; ook rijlichtjes schakelen mooi mee. Het aan/uit zetten van de lichtjes gaat weer per stel, beetje raar??
Vraag nu is, doe ik dit goed door ze op decoder niveau te koppelen, of kan dit ook binnen TC Gold? Dat laatste lijkt mij meer mogelijkheden geven; immers je zou ze bijvoorbeeld ook wel eens willen ontkoppelen waarna ze weer als losse stellen gaan rijden en dat zonder dat ik op een programmeerspoor CV19 moet gaan herprogrammeren. Heeft iemand hier ervaring mee?
Gr.,
Ferry
-
Yep, dat noemen ze in TC een trainset. Je maakt een trainset met beide locs er in. Je kunt dan de tweede zelf van richting laten veranderen in de consist (change direction) dan rijdt deze automatisch achteruit als je de consiste vooruit laat rijden. werkt perfect.
Gerard
-
Hey, die kende ik niet nog! Okay, dus toch op software niveau mogelijk; ik vond het al zo vreemd. Hier ga ik mee verder aan de slag, dank je!
-
Er zit ook ergens een vinkje dat aangeeft of je een trainset automatisch tot stand wilt laten komen als je je loc een blok inrijdt waar al wat staat. Dan koppelt hij niet alleen op de baan, maar ook in TC... ;D
Succes!
Gerard
-
Gerard,
Bedoel je dat als ik een blok inrij met een lok waar een tweede lok staat, dat dan TC automatisch hier een trainset van maakt?
Ik zie onder menu "train" en submenu "train set" de optie "enable join by train tracking". Bedoel je dat? M.a.w., als ik een train in het blok rijd waar een andere train staat dan koppelt de software de trains aanelkaar; als dat dan ook echt fysiek op de baan gebeurt rijden ze dus samen als een trainset verder .... is dat de gedachte?
Dat schept weer andere vragen:
- Aangezien in 1 blok maar 1 train kan staan, hoe kan ik er dan een tweede inrijden om te koppelen? Ik denk alleen handmatig ...
- Eenmaal gekoppeld zal dus de nieuwe trainset in de trainlist verschijnen verwacht ik als die optie "enable join by train tracking" aangevinkt is. Ontkoppel ik deze dan weer softwarematig door via "change train set" separate aan te klikken?
Gr.,
Ferry
-
Euhm, koppelen is denk ik handwerk, en dan kun je wel een blok inrijden dat al bezet is.
En die nieuwe trainset kun je inderdaad weer verbreken door de door jou genoemde optie te kiezen.
Wat ik bijvoorbeeld heb gedaan is een aantal "stammetjes" gemaakt die in principe niet worden verbroken. Daar koppel ik er dan 1 of meer van achter een loc.
Ik heb je dat vinkje genoemd (enable by tracking) omdat deze me was opgevallen, maar heb er niet *echt* mee ge-experimenteerd. Zal dat van't weekend als ik tijd heb wel even doen.
Gerard
-
Ah ok, ik ga het binnenkort ook eens uittesten dan ja. In elk geval gaat CV19 weer op nul!
-
Ik heb gisteren even zitten lezen en testen. Het samenvoegen en weer splitsen van trainsets kan wel, maar vergt met name voor het weer samenvoegen wat voorbereiding.
Het splitsen is relatief eenvoudig. Je opent het trainset window. Daar kun je (in mijn op Engels ingestelde) programma kiezen voor "seperate". Er verschijnt dan een rode lijn in het window waar je kunt zien hoe de trainset is samengesteld, op de plek waar je wilt splitsen, bijvoorbeeld net achter de eerste loc. Die loc koppel je los en je rijdt hem het blok uit. Zodra hij wordt gedetecteerd in het volgende blok splitst de trainset op het moment dat deze loc tot stilstand is gekomen.
Het weer samenvoegen lukt ook, maar (nog) niet met twee locs. Daar kom ik zo op terug. Het samenvoegen van een loc met - ongedetecteerde - wagons lukt wel direct. Je rijdt de loc het blok binnen waar de wagons staan en zodra de loc stopt is er weer een (1) nieuwe trainset gevormd.
Essentiële voorwaarde om dit te kunnen doen is dat de loc moet kunnen worden gedetecteerd in het blok waarin de wagons staan. En zoals oplettende lezers weten, werk ik met slechts een detector per blok. Dus als er al een loc in dat blok staat, lukt het - op mijn baan - niet om een nieuwe loc aan de trainset toe te voegen.
Dit kan worden opgelost door een kleine extra detector op te nemen aan het begin van het blok aan de kant waarvandaan je wilt samenvoegen.
Dat was't weer even,
HTH,
Gerard
-
Gerard,
Denk dat het type van deze extra kleine detector niet zoveel uitmaakt toch? Ik zou dat dus kunnen inbouwen in de blokken daar waar koppelen en ontkoppelen plaatsvindt. Vaak bij een blok aan een perron (bij passagierstreinen) of bij een rangeeremplacement op een aantal strategische punten. Dan zal aan een klein detectiestukje op basis van stroomdetectie worden. Maak zelf geen gebruik van reedcontacten en moet dan bij inzetten van dat type contact de loks gaan voorzien van magneetjes, wil ik eigenlijk niet. Ook ik rij met een enkele stroomdetectie per blok en dan werkt super met TC Gold.
Heb dat wat jij uitprobeerde nog niet getest dit weekend, maar dat komt deze week wel en laat het weten.
Gr.,
Ferry
-
Denk dat het type van deze extra kleine detector niet zoveel uitmaakt toch? Ik zou dat dus kunnen inbouwen in de blokken daar waar koppelen en ontkoppelen plaatsvindt. Vaak bij een blok aan een perron (bij passagierstreinen) of bij een rangeeremplacement op een aantal strategische punten. Dan zal aan een klein detectiestukje op basis van stroomdetectie worden. Maak zelf geen gebruik van reedcontacten en moet dan bij inzetten van dat type contact de loks gaan voorzien van magneetjes, wil ik eigenlijk niet. Ook ik rij met een enkele stroomdetectie per blok en dan werkt super met TC Gold.
Nee ik denk ook dat het type detector niet uitmaakt, zolang het maar geen virtuele melder is. En ik deel je aversie tegen reedcontactjes. Voor dit doel zou ik, als ik het op deze manier zou willen gebruiken, doen door bijvoorbeeld stukjes van een cm of 3 tot 5 aan het begin van het bok te isoleren.
Heb dat wat jij uitprobeerde nog niet getest dit weekend, maar dat komt deze week wel en laat het weten.
Ben benieuwd waar je op uitkomt...
Gerard
-
Gerard,
Ik heb het hele verhaal niet helemaal gevolgd maar op jouw zinssnede in een paar berichtjes eerder
(Dus als er al een loc in dat blok staat, lukt het - op mijn baan - niet om een nieuwe loc aan de trainset toe te voegen.)
Is mijn vraag dan ook of je dit niet kunt oplossen met door in de regels van een treinrit (ken de engelse term niet) bij zugverband een vinkje te zetten dat er voor een gereserveert eindblok mag worden ingereden om aan te koppelen.
Gr Piet
-
Piet,
Hmmm, interessante invalshoek ...... gaan we ook bekijken binnenkort! Eerst het verfproject van de binnendeuren afhandelen hier ...:-)
-
Is mijn vraag dan ook of je dit niet kunt oplossen met door in de regels van een treinrit (ken de engelse term niet) bij zugverband een vinkje te zetten dat er voor een gereserveert eindblok mag worden ingereden om aan te koppelen.
Het engelse woord is denk ik "schedule". En wellicht dat dit voor Ferry wel een oplossing kan zijn, afhankelijk van of TC zo intelligent is om te snappen dat wanneer een blok gaat van bezet naar onbezet, dat de loc dan dus in het volgende blok is gereden, waar ook al een loc stond.
De handleiding zegt echt dat deze manier van automatische consist- (zugverband) vorming alleen maar mogelijk is wanneer in het blok waar je naar toe rijdt de loc gedetecteerd kan worden.
Ik blijf benieuwd of het werkt. Ferry, ga jij dit nog testen?
Ik voor mij ben meer geïnteresseerd in de oplossing voor het handmatig rijden. Met de handregelaar het betreffende blok in rijden en op die manier automatisch de consist tot stand laten komen.
Gerard
-
Ik ga dat zeker testen, nog 1 binnendeur schilderen te gaan, maar dat is wel een lastige met glas in lood dus even geduld!
Gr.,
Ferry
-
Een oud draadje, maar niets minder aktueel, want ik was net bezig het automatisch vervangen van locomotieven voor een sleep wagonnen te proberen.
Alles liep vast omdat de nieuwe loc, na het keurig ontkoppelen en wegrijden van de oude loc, meer botst dan aankoppelt en daarna achteruit doorreed daar hij niet gedetecteerd werd, wegens het feit dat de wagonnen nog op het betreffende baangedeelte stonden te wachten, met aan hun assen weerstandjes om gedetecteerd te worden en op die manier het spoor ongevoelig maken voor het detecteren van de nieuwe loc.
Een extra stukje spoor, separaat als detectie voor de nieuwe loc leek mij ook de oplossing en het is prettig dat vanuit andere hoek bevestigd te zien!
Als jullie ondertussen nog andere oplossingen gevonden hebben, hou ik me aanbevolen.
Groet
Henk
-
Er is - ook met een detector per blok - ergens een vinkte dat zegt dat een loc een reeds bezet blok mag binnenrijden om treinen samen te voegen (join).
Gerard
-
Jazeker Gerard, dat is waar, maar als dat blok al rood is door de wagonnen, hoe weet het programma dan dat de nieuwe loc binnengekomen is en waarom zou die loc dan ergens stoppen?
Er is immers geen enkel aangrijpingspunt om de remweg in te zetten omdat de loc totaal niet gedetecteerd is....
Daarom vond ik jullie idee van een heel klein apart blokje zo slim, omdat vanaf daar de remweg kan worden ingezet om net de koppelafstand t.o.v. de wagonnen te overbruggen.
Of is er een ander vinkje dat ik niet ken?
Groet
Henk
-
Wellicht reageerde ik te snel, zonder eerst het draadje weer even terug te lezen... :-[
-
Yep, ik was te snel. Mijn ideeën stonden al in dit draadje... :)
-
En ze zijn nog steeds actueel, begrijp ik....
-
En ze zijn nog steeds actueel, begrijp ik....
yup.
-
Gerard,
Toch nog een probleempje, als de wagonnen (door de eerste loc) achtergelaten zijn op het grote baanvak en dat dus rood kleuren, komt de tweede loc niet goed dat baanvak op, omdat het al rood is. Dat is bekend en lossen we op zoals bovenstaand beschreven, door een klein baanvakje te creëren dat gebruikt wordt om loc 2 te detecteren, af te remmen en op de goede plaats te laten stoppen.
So far so good, maar... op deze manier komt de tweede loc (volgens traincontroller) niet echt in het grote baanvak en zal hij dus niet koppelen (wel in werkelijkheid maar niet virtueel, on screen, volgens TC)
Heb jij dit op kunnen lossen?
Ik ben benieuwd,
groet
Henk
,
-
Opgelost, ik heb het aantal wagonnen met bezetmeldingsmogelijkheid zover naar achteren gezet dat ze, samen met het daartoe iets ingekorte blok, net buiten dat blok vallen.
Daardoor is in dat specifieke blok alleen de loc aanwezig voor TC (In werkelijkheid staan de wagonnen er ook nog, maar dan zonder bezetmelding, dus in TC op een wit blok)
Daardoor kan de 2e loc achteruit het blok inrijden en aankoppelen zowel in werkelijkheid als in TC via join.
Werkt prachtig en volledig automatisch!!
Groet
Henk
-
Het volk wil een filmpje!!!
-
Hierbij een filmpje, de opnamekwaliteit is wat onscherp, maar de idee is duidelijk.
Volledig automatisch af- en aankoppelen van een rij wagonnen, wat kun je veel regelen via TC met een beetje creativiteit!!
Groet
Henk
http://youtu.be/gwdUIG8MIMw
-
Hierbij een filmpje.....
Heb je dat filmpje in een andere topic geplaatst of moet men eerst een kaartje kopen om te mogen kijken¿¿¿ ;) ;D ;D ;D
Rob
EDIT: filmpje is inmiddels toegevoegd.
-
Als ik het niet snap zeg het me dan maar ik lees dit
Daardoor is in dat specifieke blok alleen de loc aanwezig voor TC (In werkelijkheid staan de wagonnen er ook nog, maar dan zonder bezetmelding, dus in TC op een wit blok)
En denk, dan kan een andere lok dus ook dit blok binnenrijden, er achterop knallen meer ?
-
Nee opa, als de wagonnen in wit aanwezig zijn mag alleen een trein die toestemming heeft om te koppelen datzelfde blok inrijden.
Alle andere treinen zien dit blok als bezet en komen dus niet binnen...
Dit alles is met veel gepuzzel zo ingesteld omdat de aankoppelende locomotief moet weten wanneer hij het blok binnenkomt (rood maakt) en dus zo de remweg kan starten.
Als het blok al rood was door de aanwezige wagonnen voelt TC niet wanneer de loc binnen komt en rijdt die loc dus gewoon door....
Groet,
Henk
-
Mooi gedaan Henk!
Netjes, zoals de vorige loc ook weer terug komt en zich in dezelfde uitgangspositie neerzet, zodat het proces kan worden herhaald.
Gerard
-
Even een vraagje over de ontkoppeling zelf in het filmpje: was deze loc uitgerust met de digitale koppeling van Roco of werd er een ander systeem gebruikt?
Groetjes, Bertus
-
Bertus,
Er zitten kadee koppelingen op, deze koppelen met extreem weinig aanduwkracht en ontkoppelen boven een magneet.
Te koop bij de decodershop, de moeite van het uitproberen waard!
Gr.
Henk
-
Hoi Henk,
Zit de (permanente of elektrisch gestuurde?) magneet ingebouwd in de bedding van de geoline rails of is het die
donkergrijze strook die naast de rails ligt?
Groeten, Bertus
-
Bertus,
Het zijn twee permanente magneten, aan elkaar geplakt om de loc makkelijker automatisch boven de magneten te kunnen laten stoppen.
Daarna een gedeelte van de bedding weggefreesd om ruimte te maken onder de rails en via TC een hoop gefinetuned om de (af)koppelrijbewegingen te maken.
Gr.
Henk