Nog nooit heb ik problemen gehad met de verbinding met de Roco set z21 (via de TP-Link router).
Afgelopen weekend heb ik nog gewerkt met de trein, woensdag ineens geen verbinding meer.
Bij iTrain krijg ik de melding “Timeout gedurende de initialisatie”.
Bij het z21 maintenance programma krijg ik de melding “Could not communicate with the digital switchboard”.
Wat heb ik staan:
Desktop met Windows 10, Ethernet kaart en om eventueel met internet te verbinden een Wifi USB dongle. Deze Wifi is normaal uitgeschakeld.
Op de PC heb ik iTrain en de z21 maintenance tool, plus wat nuttige programma's geïnstalleerd.
Verder gebruik ik dus de witte z21 met de TP-Link router (het Roco setje uit een startset van Fleischmann), en geactiveerd om via Wifi te kunnen werken.
De PC wordt alleen gebruikt voor besturing van mijn modelbaan.
Vanaf de genoemde desktop PC krijg ik dus die foutmeldingen en werkt niets.
Maak ik vanaf mijn laptop via dezelfde netwerkkabel op dezelfde poort verbinding met de z21 dan werkt alles prima.
Dus de poort van de TP-Link en de kabel zijn goed. (Overigens heb ik als test ook een andere poort en een andere kabel gebruikt.)
Maak ik via die USB dongle op mijn Desktop een Wifi verbinding met de TP-link dan werkt ook alles prima.
Dus als zodanig lijkt er met de pc, de TP-Link en de netwerkkabel niets mis.
Verder heb ik een andere netwerkkaart geplaatst, probleem blijft, dus het ligt ook niet aan de netwerkkaart.
Als laatste heb ik nog een systeemherstel naar een datum van voor optreden van het probleem gedaan, probleem blijft dan bestaan.
Het komt dus ook niet door een update of rare crash of virus (daar heb ik ook op gescand)
Als ik naar de netwerkkaart details kijk (via Eigenschappen, IP/4), dan zie ik gewoon keurig de gewenste waardes staan die ik verwacht te zien en komende via DHCP.
Precies hetzelfde als dat ik op de laptop zie, afgezien uiteraard van het IP adres van de pc/laptop.
Als ik vanuit CMD een ping doe naar de diverse IP adressen dan zie ik netjes dat alles binnenkomt (op de IP adressen xxx.xxx.xxx.1 en xxx.xxx.xxx.110 en xxx.xxx.xxx.111)
Maar, xxx.xxx.xxx.111, de z21 dus, heeft bij de desktop die problemen heeft met de verbinding één verschil.
De TTL bij alle werkende verbindingen is 255, bij de netwerkverbinding bij de kabel die de timeout geeft is hij 128!!!
Als laatste heb ik ingelogd op de TP-Link om de settings te bekijken of misschien ineens die specifieke PC niet meer via het LAN mag verbinden, maar ik zie geen rare dingen. Zou ook vreemd zijn want ik had een andere netwerkkaart geprobeerd en via Wifi werkt gewoon alles prima.
Dan zou het moeten liggen aan het feit dat die specifieke PC via een TP-Link LAN poort niet mag verbinden, maar wel via de Wifi.
Dat zou wel raar zijn.
Het enige dat ik niet kan verklaren is die afwijkende 128 waarde voor TTL, ipv de 255 die bij alle andere wel werkende verbindingen zichtbaar is.
Misschien dat daar dan een timeout door kan komen???
Waar wordt die TTL waarde bepaald?
Als er iemand is die mij kan helpen dit op te lossen, heel graag.
Ik ben al een aantal dagen bezig nu en heb al een paar keer de kleinzoons teleurgesteld weer naar huis moeten laten gaan.