Goede morgen Barry,
Het is nog niet zo gemakkelijk om een sluitend antwoord te geven op je vraag.
Een beetje meer info over je baan zou hierbij kunnen helpen zoals, hoe heb je de blokken ingericht en zijn deze voorzien van moment of duur contacten (stroomdetectie), hoeveel melders heb je per blok en hoe zijn die voorzien van rem en stopmelders en hoe zijn die afgesteld.
Maar goed we kunnen proberen een algemene basis principe te schetsen.
De Virtuele melder, Dit is een melder die je op een bepaalde plaats op de baan plaatst en die iets moet doen als de trein daar is, dit kunnen heel veel verschillende dingen zijn en zijn instelbaar in traincontroller.
Een Virtuele melder die is geplaats heeft geen vast punt op de baan maar wel in het programma TC, de V melder is afhankelijk van dat vaste punt, b.v. als je als vast punt hebt een remmelder en je gaat dan de V melder instellen dat hij na b.v. 50 cm de hoorn (geluid) moet geven dan zal het programma dat voor je regelen, het vaste punt moet altijd voor de V melder liggen, deze is wel instelbaar dat hij in beide richtingen bruikbaar is maar dan heb je van de andere kant ook een vast punt nodig (ook instelbaar).
Een V melder is niet gebonden aan een blok en kan overal op de baan worden geplaatst.
Belangrijk om alles goed te laten verlopen is dat de lok in principe is ingeregeld maar met de standaard waarde in de decoder kom je al een heel eind en het inregelen kun je later nog doen en dan de zaak fijn afstellen, als het eerst maar een globaal loopt.
De snelheid verhogen kan ook door Tc worden gedaan door van blok naar blok te rijden en aan de ieder blok een max snelheid toe te kennen, dit is per blok en vooriedere trein apart in te stellen.
Het stoppen van een trein in een blok.
Als een trein een blok binnen komt rijden en het volgende blok is bezet dan zal Tc de lok laten remmen bij de remmelder en langzaam de snelheid afnemen tot de minimaal ingestelde snelheid is bereikt (lengte is afhankelijk van de ingestelde afstand bij de melder) en dan doorrijden met deze minimale snelheid tot de stopmelder is bereikt en dat is meestal aan het eind van het blok en kort voordat het bezette blok begint.
Veel is afhankelijk van hoe de baan (blokken) zijn ingedeeld, dit is op dit moment nog even koffiedik kijken maar als je wat mee info kun geven van de instellingen zou het iets makkelijker maken
Zo eerst maar eens een start maken voor eventuele probleempjes
Nog even een vraagje, werkt je met een melder per blok of met meerdere
Zie net tijden het versturen dat Jans ook al een verhaaltje heeft gemaakt
Gr Piet