Hallo David
Als ik het allemaal goed begrijp heb je dus een spoor van 4 stukjes rails 1,2,3 en 4, uitgaande dat dit het stuk spoor is die je gebruikt om een trein te laten stoppen bv. Voor een station, dit noemt men een blok en die zit meestal tussen twee wissel maar er kunnen ook meerdere blokken tussen de wissels zitten, afhankelijk van de lengte van je spoor en hoe lang je de blokken wilt hebben.
Een blok is aan beide zijde aan minstens een spoorstaaf (die je gebruik bij de aansluiting op je melder) onderbroken, het blok zelf kan ook nog weer ingedeeld worden in meerdere stuken en dan ook met onderbreking in de spoorstaaf.
Het meest gebruik is stoomdetectie maar het kan ook met momentcontacten zoals met reedcontacten en nog andere
Een paar voorbeelden,
Mogelijkheid 1
jij heb je blok ingedeeld in 3 stukken ook wel secties genoend, 1 voor het binnen rijden, 2 en 3 voor het stoppen van de trein en 4 voor het binnen rijden (of uitrijden) vanaf de tegengestelde richting en je gebruikt 2 melders, 1 voor binnen komen en een voor binnen komen van de andere richting
Mogelijkheied 2
Je gebruik bij het bovenstaande 3 mleders waarbij dan iedere stuk wordt gedetecteerd, 3 melders nodig.
Mogelijkheid 3
Je laat het blok een geheel en je gaat in het blok je melders indelen zodat de melder voor vele functies kan worden gebruik, dus 1 melder voor het gehele blok en je deze melder voor vele dingen kunt gebruiken en toekennen, is de goedkoopste oplossing en werkt prima
In jouw schrijven gaf je al aan dat je veronderstelde zoals in de handleiding staat dat je slecht 1 melder per blok nodig hebt en dat is juist (ik rij al jaren met 1 melder per blok, enkele uitzonderingen maar dat zijn speciale gevallen)
Jouw vraag
zijn de start en eind melders die ik overal voorzien had, eigenlijk overbodig, en kon ik 1 melder per blok gebruiken? ik veronderstel dat meer melders altijd beter is?
Antw, 1 melder is voldoende
Vraag,
als ik de start & eindmelders wil blijven gebruiken, hoe kan ik zorgen dat de blok bezet blijft als hij tussen spoor 1 & 3 staat (dus in het blok)? (zodat traincontroller altijd op de hoogte is dat het blok bezet is, ookal zouden wij uit verstrooidheid de train uit het blok verwijderen op het plan?
Antw,
Traincontrooler houd dit zelf bij en weet exact wwor de trein is en in welk blok hij staat, als een trein stopt in bv stuk 2en 3 dan weet traincontroller dat en het blook zal normaal verkleuren maar als dat niet blijft dan nog weet traincontrollr dat de trein daar staat, een blok wordt binnen traincontroller pas vrijgegeven las deze gaat rijden en hij in het volgende blok de stopmelde heeft geachtiveerd en er wordt verwacht dat de gehele trein in dat volgende blok is en dan kan pas een wissel dat tussen twee blokken inzit worden vrijgegeven om bv om te schaklelen, als dit eerder zou gebeuren dan kan het wel een zo zijn dat de helft van je trein nog op het wissel rijd en deze wordt geschakeld en dat is niet de bedoelin
David ik hoop dat je hier iets aan hebt, ik weet niet of het zo de bedoeling is maar als er nog vragen zijn dandeze beslist stellen, we moeten ergens beginnen, maar kun je iets meer vertellen wat je bv aan terugmelders gebruik en zoiet dat kan makkelijk zijn om de vragen volledig te beantwoorden, nu moet ik oen anderen maar gokken wat je gebruik
Groetjes Piet