Hi Jeffrey,
Sinds DCC is het handiger om niet meer van gelijkstroom en wisselstroom te spreken als het over geschiktheid van treinen gaat. We kunnen het beter hebben over twee-rail en drie-rail systemen. Märklin werkt met een drie-rail systeem, waarbij de twee buitenste - de "echte" rails - dezelfde pool van de wisselstroom ontvangen, en de middengeleider de andere pool. Bij Roco, Fleischmann en vele andere gelijkstroom merken gaat de ene pool van de voeding naar de ene, en de andere pool van de voeding naar de andere rails.
En daar zit het probleem als je de boel door elkaar gaat halen. Assen van twee-rail materieel zijn altijd geïsoleerd van elkaar omdat er anders kortsluiting optreedt. Bij materieel voor drie-rail systemen is dat niet altijd zo, dus als je drie-rail materieel inzet op een twee-rail baan, dan is de kans op kortsluiting groot.
Bij jouw elf wagons kun je heel eenvoudig vaststellen of het goed zal gaan of niet. Meet simpelweg de assen door, door te kijken of er een elektrische verbinding is tussen een van de linkerwielen met een van de rechterwielen en andersom. Zo niet, dan kun je veilig op jouw baan gebruiken. Zo niet, dan zul je de assen moeten vervangen.
Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is zo?
Gerard