Gerard, ad en andere
citaat van Gerard; dit betekent dat je loc's goed gekalibreerd moeten zijn, en dat de lengtes goed in TC bekend moeten zijn. (tenminste als je je stootblokken heel wilt houden.
De stootblokken kunnen op een eenvoudige manier beschermd worden, (voorkomen dat een trein die achteruit rijdt er doorheen gaat)
Zoals bekent neemt een lok stroom af en dat is meestal met de voorste wielen of mogelijk allemaal, altans je kunt bij Tc een maat ingeven hoever vanaf de voorkant de eerste wielen zitten die stroom afnemen, als je deze niet invult en op 0 laat staan dan rijd de trein maar een paar cm te ver (lengte van de stopmelder iets korter zetten kan dan een oplossing zijn).
Als je nu zorgd dat de wielen van de laatst wagon (bij voorkeur de laatse wielen) stroom afnemen en je trein rijd dan achter uit dan zullen de wielen van de laatse wagon (die rijd nu voorop) de rem en stopmelder activeren en de trein stop op dezelfde plaat als dan wanneer hij normaal vooruit zou rijden.
Dit werkt zelfs wanneer een lok niet is ingeregeld.
Stroom afnemen kan op verschillende manieren, weerstande op de laatse as, verlichting in de wagins met stroom afname van de laatse as, klein sluitlichtje op de laatse wagon (lantaarn) met stoomafname op de laatse as enz.
Gr Piet