Beste Willie,
Het voorbeeld van Rob, was ik in hoedanigheid ook zo mee begonnen. Later met Anyrail programma uitgewerkt.
Maar, naar eigen inzicht en creativiteit een spoorrails aanleggen heeft mij het meeste plezier opgeleverd.
Louter het gegeven is, dat je direct 3 dimensionaal kan overzien in mijn eigen ruimtelijke omgeving.
Ik gebruik nog steeds de oude Gleisrails van Fleischmann met een overgangsrails van Peco die van code 100 (=gelijk aan de oude maat van het Gleismateriaal) naar code 75.
De rest van het zichtbare spoor is code 75.
Daarnaast kennen wij de R1, R2, R3, enz voor de bochten radius. Met flexirails kan de R code radius hanteren en prachtige bochten mee creëren. Naar suggesties van Gerard.
Er zijn te kust en te keur naar rails materiaal te vinden voor 2rail type.
Het spoorplan.
Zoals de voorgangers het al naar voren heeft gebracht, praten zij uit ervaring!!. Ik herken dit direct uit mijn belevings wereld. Het advies is altijd geweest, en zeker als beginner, begin dit rustig op te bouwen naar eigen voorbeeld, en of als voorbeeld spoorplan na te bouwen.
Dit afgestemd naar jou beschikbare ruimte.
Later heb je enige ervaring en krijg je geheid de kriebels om het wat anders te gaan doen. Dan begin je hersenspinsels te werken en je creativiteit slaat toe.
Ik heb ontiegelijke veel spoorbanen van Nederlandse en Duitse collega's gezien, maar mijn baanontwerp is kompleet anders en is geeneen hetzelfde als van de anderen. Wel delen naar voorbeeld van een spoorweg protocol.
Kortom, je zult hoe dan ook op oriëntatie tocht gaan en je ogen te kost geven wat je leuk vindt.
Beurzen in Houten, Eurospoor, Rijswijk, enz. en adviezen inwinnen bij hobbyspoorwinkels. Internet opzoeken is een must.!
Ga dit niet overhaast uitvoeren, maar neem dáár de tijd voor.
Mijn ervaring leert, dat er zoveel mogelijkheden zijn en maakt de keuze ook niet makkelijker op. Dus neem een goed besluit waar je jaren plezier van hebt.
Mvg,
Jan S