Hallo beste keerlus-geïnteresseerden.
Ik heb me eindelijk kunnen verdiepen in de werking van de keerlusmodule van LDT.
Het werkt blijkbaar totaal anders dan we met zijn allen dachten: er komt geen stroomdetectie aan te pas.
Het is belangrijk dat de wielen de onderbrekingen kunnen overbruggen, dus géén isolatiestukjes gebruiken.
Het systeem is tegelijk simpel én gesofisticeerd:
- simpel: de eerste wielset (as) die op een sensorrail komt geeft door de overbrugging van de onderbreking
in de rails zijn polariteit door aan de sensorrail, maakt niet uit of er al dan niet stroom wordt afgenomen,
met een gewoon 2-assig wagonnetje werkt het ook
- gesofisticeerd: op het moment dat de sensorrail een polariteit detecteert neemt hij die polariteit zelf aan EN
VERLIEST HIJ ZIJN FUNCTIE VAN SENSORRAIL, die hij door geeft aan de andere sensorrail
op die manier hebben de volgende assen die passeren geen effect meer
Er is dus steeds maar één sensorrail actief! Deze is in die toestand volledig geïsoleerd van welke voedingsspanning
dan ook. Als je een nieuwe module meet met een ohmmeter dan merk je dat de ingang (AB), sensor één en de keerlus
gewoon doorverbonden zijn via de relais. Sensor 2 is met niets doorverbonden en je meet wel een weerstand over de
sensor: dat is het detectiecircuit.
Dit alles resulteert in een werking zoals Gerard die beschreven heeft.
Dus ook al duw je een trein met wagons zonder stroomafname door de keelrus: het werkt perfect zoals LDT beweert.
Sterker nog: als je met een hele trein over een keerlus van 20 cm rijdt (tussen de sensorrails dus) dan werkt het nòg:
je hoort wel vaker relais omschakelen, maar de trein gaat er doorheen. Ik vermoed dat de voorwaarde dat de hele trein in de keerlus moet
passen enkel dient om het zeldzame geval dat op exact hetzelfde moment beide sensorrails tegelijk geactiveerd zouden worden
uit te sluiten. Ik ga dit dus toch maar respecteren, zeker omdat ik twee blokken in elke keerlus wil maken.
Voor de techneuten onder ons: ik heb eerst getest met een "opengevouwen" keerlus, dwz. een recht stuk rails met
een in - en uitrijstrook met tegengestelde polariteit, wat theoretisch op hetzelfde zou moeten neerkomen. Dat werkt
dus niet: niet met DC-spanning, een wagon en multimeter en ook niet met DCC en een loc. Ik heb me suf gezocht wat
het verschil is met een échte keerlus, want daar werkt het wèl. Het zou leuk zijn als iemand me dat zou kunnen verklaren
Groeten, Bertus