Hallo Herman.
Ik ben wel niet Nico maar zal proberen een antwoord te geven.
Als je alleen met een lok rijdt, en deze rijd in principe altijd dezelfde richting (vooruit) uit dan hebben de wagons geen invloed op het moment dat de melders van de blokken worden ingeschakeld.
Als je een treinstel hebt b.v. een TEE en deze heeft een voor en achterkant die er hetzelfde uitzien en er wordt dan ook stroom afgenomen in de motorwagen en ook nog verlichting in de sluitwagen waar stroom afgenomen wordt dan is het wel van belang dat het gehele treinstel bij de meting wordt betrokken, je hebt dan bij b.v. een samenstelling van een motorwagen, 2 wagons en een sluitwagen een geschatte lengte van (laten we zeggen) 1 meter waar dan aan iedere kant een paar cm van het einde stroom wordt afgenomen.
Zolang de treinsamenstelling alleen maar vooruit zou rijden dan is het probleem niet zo groot maar deze treinen zijn juist bedoeld dat ze vaak in beide richtingen rijden en zo dan ook in beide richtingen aan het beging de melders kunnen activeren
Dus het moment en de plaats waar stroom wordt afgenomen is van belang, daarom moet je ook bij de lok invullen hoever vanaf de voorkant en de achterkant de wielen zitten die stroom afnemen en eventueel ook nog de lengte van de lok of treinsamenstelling.
Ik hoop dat ik het een beetje goed hebt opgeschrevn en dat het begrijpelijk is, zo niet dan hoor ik het wel
Gr Piet