ik moet zeggen dat het automatiseren me tot op heden erg ingewikkeld lijkt
het aansluiten is allemaal geen probleem, daar zal ik wel uit komen.
een reed contact soldeer je neem ik aan tussen je je rails staaf (de gezaagde opening)
Valt wel mee hoor, er zijn alleen veel manieren om het goed te doen...
En neen, je haalt nu twee methoden door elkaar. Een reedcontact is een glazen buisje met twee contacten er in. Deze maken contact onder invloed van een magneet. Je moet als je dit wilt gebruiken dus onder elke loc een magneetje bevestigen. Dat magneetje moet altijd precies goed zitten, midden boven de rails, ook in bochten. En omdat het contact moment dus erg kort is (de trein rijdt immers) is het detectiemoment ook erg kort. Daardoor wordt een detectie soms gemist en dan raakt je computer en dus ook je dienstregeling in de war.
Er is een andere methode, die werkt met het overbruggen van geïsoleerde stukjes rail. Dan maak je dus gezaagde openingen.
En als volgende is er bezetmelding. Dat is de veiligste methode, omdat je de stroom meet die in je blok aan de decoder in je loc wordt geleverd. Het hele blok is dan dus gedetecteerd, je detectie vindt niet momentaan plaats, maar continu.
Het geautomatiseerd en gedetecteerd rijden is een boeiend gebeuren en, zoals je ondervindt een gebeuren met een stijle leercurve. Het is niet anders. we hebben ons allemaal moeten inlezen. En dat raadt ik je ook aan. Lees veel. Verdiep je in voor- en nadelen van de verschillende methodes, dan kun je een afgewogen keuze maken welke voor jou het best is.
Gerard