Auteur Topic: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion  (gelezen 110871 keer)

GerardWassink

  • Gast
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #105 Gepost op: 2014-02-15, 20:04:12 »
Okay Martijn, waar worden de wisselmotoren mee gevoed?
DCC spanning, of een aparte trafo?
Als het een aparte trafo is, wat is het vermogen van deze trafo? (staat er op in Watt of VA.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #106 Gepost op: 2014-02-15, 20:07:08 »
okay Piet, noted.....
Dan ga ik ze er nu in ieder geval alvast weer inzetten.

De Wisselaandrijving word via ringleiding DCC gevoed.

Als ik zo rond lees dan lijkt het er op dat er sprake is van overbelasting. Maar mijn logica (maar dat is 2 linkerhandjes logica) zegt dat het in feite niet moet kunnen?
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #107 Gepost op: 2014-02-15, 20:09:37 »
Dat denk ik eerlijk gezegd ook (overbelasting).
1. Zijn het wisselmotoren met drie aansluitingen?
2. Zit er een eind-afschakeling op?

Magneetspoelen staan er om bekend dat ze veel stroom kunnen trekken als ze onder spanning blijven staan. Dat zou voor mij een reden zijn om ze - indien mogelijk - vanuit een aparte trafo te voeden.

GerardWassink

  • Gast
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #108 Gepost op: 2014-02-15, 20:13:01 »
Volgens deze link zit er een "overload" led op de decoder.
3. Licht die ook op?
4. Waar zijn de J en K aansluitingen voor?

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #109 Gepost op: 2014-02-15, 20:20:15 »
Ik weet wel bijna zeker dat het overbelasting moet zijn....

1) Het is de wisselaandrijving 61195, dus met magneetspoelen, en de bekende 2 stekkertjes.
2) wat bedoel je daar precies mee?
3) Ja, daarom weet ik het bijna zeker, de rode led licht bij iedere poging aan en uit, een teken van overbelasting of kortsluiting maar dat laatste geloof ik niet omdat de test buiten de baan om een positief resultaat had met hetzelfde principe.
4) Spanning voor de wisseldecoder 10775.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #110 Gepost op: 2014-02-15, 20:26:47 »
Overigens de opmerking om de wisselaandrijving vanuit een aparte trafo te voeden valt te overwegen (aparte booster voor alle aandrijving van dien aard) maar zou in princiepe niet nodig moeten zijn, ik vind dit nogal vreemd omdat tot vandaag de wissels prima gefunctioneerd hebben. Wat wel het geval is...... is dat pas per vandaag (na de allerlaatste correcties) de baan rijtechnisch gezien ROND pas voor de eerste keer in orde is. En juist vanaf dat moment functioneren de wissels niet meer.....

Goed, als ik dit probleem pakweg morgen voor de middag niet getackeld heb dan vervang ik deze 2 wisselaandrijvingen even met de dure wisseldecoders die ik nog heb liggen. Dan kan ik verder in Rocomotion want ik wil progressie boeken en niet blijven hangen in een probleem wat ik later nog kan oplossen.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.254
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #111 Gepost op: 2014-02-15, 20:30:00 »
Voor 2 is het antwoordt ja
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #112 Gepost op: 2014-02-15, 20:30:08 »
We gaan weer verder. ;)

1. Ik heb even gezocht,
2. die dingen zouden een eindafschakeling moeten hebben (*)
3. Okay, dat bevestigt ons vermoeden van overbelasting
4. Is die op de DCC aangesloten (zelfde spanning als op je rails?

(*) dat betekent dat je er gewoon spanning op kunt zetten, dat ze dan stroom gebruiken om de wissel om te zetten, en dat aan het eind van de slag de beweging wordt gebruikt om de aangelegde spanning, en dus de afgenomen stroom, af te schakelen. Dat zorgt er voor dat de spoelen niet doorfikken.

Idee
Wat goed zou kunnen is dat de wissel als die in de baan is ingebouwd aan de onderkant tegen de spoel aandrukt waardoor er extra mechanische weerstand is bij het omzetten. Ik heb dat met een of twee wissels ook wel eens gehad. Dat zou verklaren waarom hij het uitgebouwd wel doet. Dus controleer de ligging van de wissels even of de spoelen 'vrij hangen'.
« Laatst bewerkt op: 2014-02-15, 20:37:58 door GerardWassink »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.254
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #113 Gepost op: 2014-02-15, 20:34:24 »
Martijn,

Heb je bij of tijdens de laatste correctie iik de draden tussen de 10775 en de wissels los gehad.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #114 Gepost op: 2014-02-15, 20:38:59 »
mooi....

3) Ja en dus niet kortsluiting, dat zou immers de multimaus ook moeten aangeven en dat is niet het geval.
4) Inderdaad, de wisseldecoder en rijspanning haal ik van dezelfde DCC ringleiding.

RE Idee,
Dat is een punt dat ik nog wilde gaan aansnijden voor ik straks met de grote baan verder ga. De behuizing van de wisselaandrijving is verre van goed bij de Geoline, maar daarover een andere keer. In ieder geval doen deze 2 wissels het 'uitgebouwd' ook niet in de testbaan, ze deden het wel compleet buiten de testbaan om dus in jouw tip van geisoleerd testen.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #115 Gepost op: 2014-02-15, 20:40:42 »
Piet,

Nee, zoals jij het schrijft niet (dus niet sinds laatste correctie sinds jouw telefoontje).
Wel een keer eerder in de dagen ervoor....

H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #116 Gepost op: 2014-02-15, 20:43:36 »
RE Idee,
Dat is een punt dat ik nog wilde gaan aansnijden voor ik straks met de grote baan verder ga. De behuizing van de wisselaandrijving is verre van goed bij de Geoline, maar daarover een andere keer. In ieder geval doen deze 2 wissels het 'uitgebouwd' ook niet in de testbaan, ze deden het wel compleet buiten de testbaan om dus in jouw tip van geisoleerd testen.

Misschien is het dan een idee om de wisselmotoren uit de wissels uit te bouwen en ze er voorzichtig weer terug in te zetten. Wellicht dat de mechanische weerstand komt doordat ze er 'net' scheef in zitten of zo?

[edit]En als je ze er dan toch uit hebt, probeer ze dan gelijk even los. [/edit]

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #117 Gepost op: 2014-02-15, 20:59:04 »
Nogmaals eruit en erin, alles zonder resultaat.
Ik krijg ze niet aan de praat. Dus resumé; de opdracht via de MM word door 10775 verwerkt en (leds knipperen) de impuls word gegeven. De wisselaandrijving doet echter niets, op geen van beide wissels.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #118 Gepost op: 2014-02-15, 21:02:04 »
5. Doen de aandrijvingen het ook 'los' niet?
6. Heb je nog andere aandrijvingen die je in deze wissels kunt proberen?
7. Gaan deze wissels zelf (zonder aandrijvingen) ook stroef?



Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #119 Gepost op: 2014-02-15, 21:06:33 »
5. Ook los via de testbaan doen ze het niet. Los via jouw voorgestelde isolatie test doen ze het wel.
6. Neen, niet via DCC. Ik heb wel de decoder 61196 maar dat is een heel ander verhaal.
7. Nee, geen probleem. Maar Piet raad het daarstraks stellig af om ze 'los' te testen ivm schade die kan ontstaan aan aandrijving, dus doe ik maar niet meer. Het is duidelijk dat ze het doen, maar niet in de gemaakte testbaan.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor