Met fysieke sensoren kunnen we TC laten weten dat er iets gebeurt op de baan. Meest gebruikt is treindetectie, maar het kunnen bijvoorbeeld ook fysieke schakelaars op een bedieningspaneel zijn. TC beschikt daarnaast ook over 'software sensoren', de zogenaamde 'Flagman'. Deze laten ons weten dat een bepaalde gebeurtenis in de software logica heeft plaats gevonden.
Een Flagman is een 'virtueel mannetje' die een 'virtuele vlag' omhoog houdt als de opgegeven gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Zodra de gebeurtenis niet meer 'waar' is, gaat de vlag weer omlaag. Het een geheugenplaats welke 2 statussen heeft: 1 of 0, TRUE of FALSE.
De gebeurtenissen waar de Flagman op moet reageren worden opgegeven in de Trigger tab van de Flagman properties (waar we komen na dubbelklik op de Flagman). Het kan een enkele gebeurtenis zijn, bijv. 'Blok 6 is bezet'. Het kan ook een logische combinatie van gebeurtenissen zijn, bijv. 'Blok 6 is bezet' AND 'Blok 7 is bezet' OR 'Schedule 3 is actief'.
Waar kunnen we deze Flagman voor gebruiken? Tsja, eigenlijk voor alles wat je kunt bedenken. Of je ze nodig hebt hangt af van wat je op je baan wilt bereiken.
Een eenvoudige toepassing is bijvoorbeeld om een grafisch resultaat te bereiken, zoals in de video te zien is voor de toggle-switches.
Flagman zijn ook heel handig om bepaalde acties te starten of te stoppen afhankelijk van een combinatie van gebeurtenissen.
Ze kunnen ook gebruikt worden binnen Blokken. Wordt een Flagman binnen een blok TRUE, dan krijgt het blok de status 'Bezet'.
Link naar video Traincontroller 25: Flagman