Auteur Topic: Video's over Traincontroller  (gelezen 60326 keer)

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 26: Flagman Trigger Logic
« Reactie #30 Gepost op: 2015-08-30, 14:21:34 »


In de vorige video zagen we de zogenaamde Flagman. Deze kan ingezet worden om een bepaalde status op de baan of in de software te 'monitoren'. Zodra de door ons opgegeven status waar wordt, steekt de Flagman zijn vlag op en kunnen we bijvoorbeeld een aantal acties of treinoperaties starten. Is de status niet meer waar dan gaat de vlag weer naar beneden.

De status die we willen 'monitoren' wordt opgegeven in de Trigger tab van de Flagman Properties. Hier kunnen we de status van vrijwel elk element op de baan of in de software opvragen en combineren met logica statements als AND / OR.

TC Gold heeft daarnaast nog enkele extra logische functies die gebruik maken van een teller:
- Exact (n).
- At most (n)
- At least (n)

Hoe we Flagman kunnen gebruiken is volledig aan onze fantasie en creativiteit en wat we willen bereiken op de baan.

De video toont hoe we af en toe een stationsomroepbericht (3x woordwaarde) kunnen starten en toont verder voorbeelden van alle logische functies.

Link naar video Traincontroller 26: Flagman Trigger Logic




Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 27: Combi Groups and Train Descriptions
« Reactie #31 Gepost op: 2015-09-03, 14:18:38 »


Een van de logische functies die beschikbaar is in TC Gold voor de Flagman trigger is de zogenaamde Combi Group. Binnen een Combi kunnen we blokken en schema's opgeven.

Een Combi wordt TRUE wanneer er een trein is op een van de opgegeven blokken. Zijn ook schema's opgegeven, dan is de Combi TRUE wanneer er een trein is op een van de blokken EN deze rijdt op een van de opgegeven schema's.

We kunnen de Combi ook laten kijken naar slechts een aantal specifieke treinen, of zelf op 1 trein met heel specifieke eigenschappen. Dit kan via de Train button naast de logische functie dropdown, die alleen verschijnt als een Combi geselecteerd is.

Willen we selecteren op trein eigenschappen, dan maken we gebruik van de zogenaamde Train Descriptions. Hier kunnen we criteria opgeven, zoals welke loco's, welke wagons en zelfs welke snelheden of gewichten.

De video gaat over Combi's in het algemeen en tot slot hoe we een Flagman kunnen maken die aangeeft dat een trein in beweging is. Die gebruiken we in de volgende video dan weer om een 'rijdende treinen' teller te maken.

Link naar video Traincontroller 27: Combi Groups and Train Descriptions





Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 28: Counter
« Reactie #32 Gepost op: 2015-09-06, 12:44:34 »


Op het Traincontroller Switchboard kunnen tellers geplaatst worden. Ze kunnen voor van alles en nog wat gebruikt worden. Bijvoorbeeld tellen van het aantal treinen in een schaduwstation, of het aantal actieve schema's, of het aantal rijdende treinen, zelfs hoeveel koppen koffie er vandaag al ingegaan zijn. :)

Een teller heeft 3 parameters:
START is het getal waar de teller begint na een reset.
ON bepaalt bij welke tellerstand de schakelfunctie AAN gaat
OFF bepaalt bij welke tellerstand de schakelfunctie UIT gaat

De schakelfunctie kan gebruikt worden om Operations te starten, of als Conditie of Trigger voor andere Switchboard elementen.

Het op- en af tellen wordt niet getriggerd via een tab in de teller zelf, het loopt via Operations in andere Switchboard elementen.

Ook met de hand kan geteld worden, links klik telt op. Met rechtsklik verschijnt een menu waar afgeteld kan worden, of de teller gereset kan worden.

De video gaat over een teller voor treinen in een schaduwstation en een 'rijdende treinen' teller.

Link naar video Traincontroller 28: Counter




Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 29: Start/Finish Operations and Macros
« Reactie #33 Gepost op: 2015-09-10, 13:31:26 »
In de vorige video hebben we de teller in het LCD scherm voor 'rijdende treinen' aangemaakt. Het tellen verloopt via Flagman. De andere teller op het LCD scherm is de 'actieve schema's' teller. De trigger hiervoor komt rechtstreeks uit de schema's via Start- en Finish operaties.

Bij elk schema is het mogelijk om een lijst van operaties op te geven welke uitgevoerd moeten worden bij de start van het schema, voordat de trein gaat rijden, of aan het eind van het schema, als de trein tot stilstand is gekomen. Het kan gaan om loc functies zoals verlichting of sounddecoder commando's, maar het kunnen ook andere operaties zijn, elk element dat in TC bekend is kan gebruikt worden.

Als een bepaalde reeks operaties meerdere malen gebruikt gaat worden, dan is het handiger om een zogenaamde Macro aan te maken. In plaats van de reeks operaties telkens te moeten herhalen, hoeft die maar 1x opgegeven te worden en opgeslagen in een Macro die we een toepasselijke naam geven. Die Macro is vervolgens beschikbaar als een van de te kiezen operaties.

De video toont hoe een Macro aangemaakt kan worden en hoe deze toegepast kan worden in schema start operaties.

Link naar video Traincontroller 29: Start/Finish Operations and Macros



Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 30: Extended Accessories - Counter
« Reactie #34 Gepost op: 2015-09-13, 14:36:13 »
In de vorige video's hebben we tellers aangemaakt. Deze zijn slechts 1 icoon groot. Als we grotere willen, gewoon voor de lol, dan kunnen we Extended Accessories (EA) gebruiken om zelf iets te 'bastelen'.

EA's zijn zeer veelzijdig in hun mogelijkheden. Ze kunnen gebruikt worden voor grafische doelen, maar ook voor bedienen van multi-aspect signalen of voor het maken van uitgebreide schakelpanelen.

Wanneer we een 'switch connection' aan de EA koppelen, dan geeft dit de EA de gecombineerde eigenschappen van een switch EN een Flagman, en dat ook nog eens 'multi-status', het is een soort 'Super Flagman'. Hij kan verschillende vlaggen hijsen en verschillende reeksen van Operaties starten afhankelijk van de status.

In de video wordt eerst een EA aangemaakt, waarna deze aangepast wordt, zodat het een 4 state Flagman is die ingezet wordt als teller van het aantal treinen op Station Inglenook: 0,1,2 of 3.

Zinloze actie ... 't is gewoon voor de lol! :)

Link naar video Traincontroller 30: Extended Accessories - Counter



..

GerardWassink

  • Gast
Re: Traincontroller 30: Extended Accessories - Counter
« Reactie #35 Gepost op: 2015-09-13, 17:13:12 »
Zinloze actie ... 't is gewoon voor de lol! :)

Dat zijn de beste Rudy, want van experimenteren en proberen leer je veel!

Zo gaat het mij ook, net in de afgelopen paar dagen Python geleerd tv van mijn servo projectje...

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 31: Extended Accessories - Switches
« Reactie #36 Gepost op: 2015-09-17, 14:55:53 »
In de vorige video gebruikten we een Extended Acessory om een 'counter' te maken met graphics afmetingen van 4x4 grid blokken. De EA werkte hier als een soort super Flagman, met meerder statussen kunnen meerdere grafische representaties worden weergegeven, afhankelijk van de trigger condities. Zo kon een counter gesimuleerd worden.

In deze video worden Extended Accessories gebruikt als schakelaars, ook weer met een afwijkende grid afmeting. Binnen 1 EA kunnen meerdere schakelaars gedefinieerd worden, zoals gedaan is bij het array van de 8 tuimelschakelaars. Per schakelaar kan een serie Operaties gestart worden.

Omdat de EA schakelaars tegelijk ook als Flagman kunnen werken, kunnen interessante combinaties gemaakt worden. Zoals bijvoorbeeld de 'ON' drukknop. Die wordt eerst als Flagman, via een Trigger' op scherp gezet, waarna er met de muis op geklikt kan worden om hem uit te schakelen. Er zijn zelfs twee schakelaars in verwerkt, de bovenste helft voor 'Schedules Stop', de onderste helft voor 'Schedules Terminate'.

De mogelijkheden van Extended Accessories zijn zeer veelzijdig en krachtig.

Link naar video Traincontroller 31: Extended Accessories - Switches




..

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 32: Start Schedules With Start-Destination Switches
« Reactie #37 Gepost op: 2015-09-24, 14:32:59 »


Soms kan het handig zijn om Schema's te kunnen starten door een schakelaar te bedienen bij het gewenste start blok, gevolgd door een tweede schakelaar bij het bestemmingsblok.

Dit is mogelijk, op twee manieren: het kan met Autotrain, het kan ook met de zelf aangemaakte Schema's.

De video laat de werkwijze zien voor beide methoden.

Link naar video Traincontroller 32: Start Schedules With Start-Destination Switches




Offline DelticPower

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Waardering: 0
Re: Video's over Traincontroller
« Reactie #38 Gepost op: 2015-09-26, 11:40:03 »
Hoi Rudy, het is iedere keer weer mooi en leerzaam om je video's te zien. Geniet iedere keer weer van elke nieuwe aflevering. Hoop dat je zo nog even doorgaat, om ons wegwijs te maken in dat mooie programma.   :) :)

Groeten van Jan.
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 33: Physical Signals on the Layout
« Reactie #39 Gepost op: 2015-09-27, 16:52:50 »

Het kan leuk zijn om de baan te voorzien van signalen. Gewoon voor de 'eye candy', of om een eventueel doel van een zoveel mogelijk prototypische modelbaan te benaderen.

Blokken worden in Traincontroller standaard voorzien van 'interne' signalen. Deze worden gebruikt voor de treinbesturing. Fysieke signalen op de baan hebben geen enkele functie wat betreft de besturing, ze zijn er uitsluitend voor het zicht.

Er is wat hardware nodig. Voor de signalen gebruik ik rode en groene LED's. Het schema staat op de blog (kom je terecht via de video link). Ze worden geschakeld met een DCC functiedecoder. Elk signaal krijgt een DCC adres en kan zodoende door Traincontroller aangestuurd worden.

Als DCC functiedecoder gebruik ik een Arduino. Hiermee kunnen 16 accessoires middels DCC geschakeld worden voor een prijs rond de €4,-, veel goedkoper kan het niet denk ik. De Arduino software is beschikbaar voor download via de blog. Het schema van de benodigde optocoupler schakeling is daar ook te vinden.

Twee zaken moeten geregeld worden om een signaal te schakelen via Traincontroller:
1: TC moet weten op welk DCC adres het signaal zich bevindt.
2: Het signaal moet gekoppeld worden aan het desbetreffende interne TC blok-signaal

De video laat zien hoe dit in zijn werk gaat.

Link naar video Traincontroller 33: Physical Signals on the Layout



..

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 34: Internal versus External Signals
« Reactie #40 Gepost op: 2015-10-01, 15:59:13 »

In de vorige video plaatsten we een fysiek signaal op de layput en voor de aansturing gebruikten we een extra signaal op het switchboard, met een connectie naar een DCC adres en met als trigger het interne bloksignaal.

Als dit het enige is dat we willen bereiken, 100% volgen van het interne signaal, dan is er een gemakkelijkere weg. Interne signalen kunnen namelijk verbonden worden met een DCC adres. Er is dan geen extra signaal op het switchboard nodig.

Zodra we echter iets meer 'prototypical' gedrag van een sein wensen, dan hebben we meer mogelijkheden nodig voor de schakel logica. Dat kan alleen met een extra signaal, dat bij plaatsgebrek overigens het interne signaal op het switchboard kan vervangen. Deze heeft een Trigger tab en een Conditions tab waar we de logica kunnen bouwen die we nodig hebben.

De video toont beide voorbeelden.


Link to video 34 Traincontroller 34: Internal versus External Signals





Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
TC file met alle graphics beschikbaar voor download
« Reactie #41 Gepost op: 2015-10-05, 15:46:24 »
Voor degenen die de TC video's gevolgd hebben en die mogelijk geïnteresseerd zijn in de gebruikte graphics ... een zip file is beschikbaar voor download met de TC layout, de gebruikte iconen, de extended accessories and de achtergrond graphics.

Link naar TC Gold file download.





Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 35: Snelle trein haalt langzame trein in
« Reactie #42 Gepost op: 2015-10-10, 15:03:31 »


Een veel voorkomende situatie is dat een langzame goederen- of stoptrein klaar staat voor vertrek maar dat er net een intercity aan komt, welke we prioriteit willen geven. Deze passeert dan de andere trein(en) op het station.

Een gemakkelijke manier om dit gedaan te krijgen is om in de Route van de langzame trein een Condition op te nemen die luidt dat het blok waar de Intercity komt te staan NIET gereserveerd is. De conditie komt in de Route, niet in het Schedule. Dat zou er namelijk voor zorgen dat het hele Schedule, of de Schedule successor, niet start. Die moet juist wel starten, maar de trein blijft staan als de Route via de Condition nog niet vrijgegeven is.

De video laat zien hoe dit in z'n werk gaat.


Link naar video Traincontroller 35: Fast Train Overtakes Slow Train.



..

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 36: Block Occupancy with Momentary Sensors
« Reactie #43 Gepost op: 2015-12-28, 16:08:44 »

Een nieuwe TC video is uit over het gebruik van 'momentary' sensors (zoals bijvoorbeeld reed switches) en de 'block occupied' status.

Link naar video Traincontroller 36: Block Occupancy with Momentary Sensors
 





Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 37: Block Occupancy and Release Rules
« Reactie #44 Gepost op: 2016-01-01, 15:14:25 »

In de vorige video hebben we een netjes 'occupied' signaal gemaakt op basis van de knipperende momentane sensors (reed switches). De stop marker werd gebruikt om de 'occupied' status weer te lossen. Dit heeft twee voordelen:

1. We kunnen zien of een trein nog rijdt in het blok (occupied = on), of dat ie stil staat bij de stop marker (occupied = off).
2. We kunnen de Schedule Rule 'Smart or upon Entry' gebruiken voor het vrijgeven van blokken en wisselstraten, wat een snellere opeenvolging van treinen mogelijk maakt.

Deze video laat de verschillen zien tussen enkelen Schedule Rules voor het vrijgeven van blokken en wisselstraten aan de hand van live beelden op de layout.

Link naar video Traincontroller 37: Block Occupancy and Release Rules




..