Hallo Gerard,
Ja, heel herkenbaar!.
Het is al een "overheidsbeleid geworden".
Dat een prijskaartje aan het product hangt, is mede ook de "veroorzaking" van de ingevoerde kwaliteitswaarborging systeem in der loop der jaren. Dat verwacht de EU in die richtlijnen, als fabrikant in Europa. (ja,ja, zover gaat dat, dan krijgen ze een predicaat.).
De lange wachttijden is voor mij ook echt proportioneel uit de hand gelopen "hobby gewordende product".
Dit zou eigenlijk, in mijn ogen, ook makkelijk kunnen worden opgelost.
Maar je weet, mensen inzetten kost geld.
De Oosterrijkers zijn wat dat betreft streng gestructureerd in hun beleid.
Daar kun je doen wat je wil, maar zij blijven trouw aan hun gevoerde beleid, en daar wijken ze van geen mm vanaf.
Maar aan de andere kant, kan een winkelier zelf ook aan wat doen voor de klant.
Namelijk dat zij afnemers zijn en ze zijn aan hun (ISO 9001) afspraken gebonden voor terug koppeling.
Als een winkelier een goed geoutilleerde onderhoudsafdeling heeft met vakkundige mensen, dan scheelt dat wachttijden.
Het gaat zo, als een onderhoudswerkzaamheden zijn uitgevoerd en er blijkt een onderdeel (met nummer) een afwijking wordt vertoond dan heeft die winkelier het recht te mogen vervangen, binnen de garantie termijn. Als dat is opgelost dan dient die winkelier terug te koppelen naar Roco met de bevindingen. En dan wordt een klachten verzameling gemaakt en terug gekoppeld naar de productielijn.
Denk je dat dit gebeurt?.
Vandaar dat ik ook schreef, het is de verantwoording van de winkelier.
Ik ken er paar die zich aan de afspraken houden, en goed!.
Ik ben meer een voorstander van, als een product mankementen vertoont, dan zonder morren direct omruilen bij de winkelier. De winkelier stuurt het afwijkende product naar de fabrikant zonder terug sturing. De fabrikant heeft zich niet aan de kwalificatie norm voldaan. Punt. Dan heb je te maken met een niet goed geteste product.
Maar, niet alleen Roco heeft dat, dat is bij diverse merken momenteel gaande.
Ik ben het met je eens, het is een rib uit je lijf als je ziet wat een product tegenwoordig moet gaan kosten, dan begrijp ik ook hoeveel winkeliers de pijp aan Maarten hebben gegeven, met klachtende klanten die met een duur product in hun maag zitten, waar ze niets mee kunnen doen. Dat is ook droevig voor woorden.
Maar een goed ondernemende "luisterende oor" winkelier kan daar voor 95% de oplossing aandragen.
Maar Gerard,
De fabrikanten zijn momenteel compleet door de mangel gehaald door de Europese richtlijnen.
Zo zijn er diverse opkomende kleine bedrijfjes die geen overheadkosten in rekening brengen, en die hun producten net zo goed zijn als de grote jongens.
Mvg,
Jan