Beste Allen,
De bekende "Antenne effect" heeft Gerard precies aangegeven.
Het komt niet van de rails zelf maar van de bekabeling onder de treinbaan en tevens de dikte van de draden.
Daar heb ik toentertijd met de IB heel veel last van gehad en werd geadviseerd 0.4 mm kwadraat te gebruiken.
Van die 0.4 mm kwadraat ben ik afgestapt en gebruik nu 0.75 mm kwadraat, en wel een coating beschermde kabel.
Dat bevalt mij uitstekend!.
Daar is een heel discussie over geweest waarbij het verschil tussen gevlochten Cu draad of massieve kerndraad. De ene heeft daar geen problemen mee en de andere wel.
Ook hier gebruik ik onder de treintafel een ringleiding van massief 2.5 mm kwadraat met vertakking naar 0.75 mm kwadraat.
Als ik jullie mijn ervaring mag delen dan heb ik een ervaring met drie verschillende centrale met bezetmelder aansluiting.
- IB-IR met Viessman 5233 bezetmelder s88
- Rautenhaus selectrix met bezetmelder
- DR5000 met Loconet 4088LN
- IB-IR met Loconet met Viessman 5233
Van de IB-IR werkt de s88 onbetrouwbaar omdat de s88 ook de wissels en seinen aangesloten zijn.
De rijspanning ging fluctueren waardoor het nauwkeurig stoppen van een loc een afwijking heeft van 2 cm.
Met IB-IR via Loconet aan Viessman 5233 werkt goed.
Met Rautenhaus en hun bezetmelders SLX816 is een gescheiden systeem dat rijden, melden en schakelen een gescheiden stroomcircuit hebben (slx0 en slx1). Dit systeem leest 13x per seconde de bezetmelder gegevens af en is zeer betrouwbaar. Echter de boosters zijn minder betrouwbaar.
De nieuwe generatie DR5000 met loconet DR4088LN is wat de prestatie betreft vergelijkbaar als met de Rautenhaus.
Heb een test van 4 sporen die elk een lengte hebben van 8 meter en aangesloten op 1 bezet melder. Alles op DCC rijden.
Op spoor 1 IB-IR met loconet 5233 + booster (1 bezetmelder)
Spoor 2 Rautenhaus + slx816 + booster (1 bezetmelder)
Spoor 3 DR5000 + DR4088LN + booster (1 bezetmelder)
Ik werk met 2 besturingsprogramma's
- Traincontrole Gold G2 en Windigipet 2015.2
Spoor 1 met IB-IR met loconet 5233 gaat het stoppen van een loc met ongeveer 5 a 7 mm van de opgegeven haltepunt.
Met Rautenhaus en DR5000 stoppen de locs precies 2 mm, dat is voor rangeren voor aan en afkoppelen wel prettig.
Dit over een traject van 8 meter, dat bij het begin van de 8 meter gedeelte geleidelijk afgeremd wordt tot 10 cm aan het eind van het traject.
Dit alles geeft aan dat de stroomstabiliteit van een centrale en de bedrading enz, enz, bijdragen geven tot betrouwbaar "stabiele stroomleverancier" zijn.
Een goed gestabiliseerde stroom circuit is voor digitalisering echt onontbeerlijk. Zeker wanneer men met besturingsprogramma gaat combineren.
Ben volledig overgestapt op Digikeijs systeem.
Met vriendelijke groet,
Jan