Beste Arie,
Gérard heeft het rechte end!.
Absoluut heeft Gérard correct weer gegeven.
Dat je de draden wat uit elkaar kunt houden is het voorkomen van de zogenaamde Skineffect.
Wie daar geïnteresseerd in is kan de definitie van de Skineffect lezen.
Zie onderstaande link.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/SkineffectZoals Gérard het noemde is DCC eigenlijk een vierkante wisselspanning. Zie in de link de rode ronde cirkeltje dat aan de buitenkant van de draaddikte.
Hiermee werken wij op 14-16 Volt met een vermogen van maximaal 3 Amp.
Door juist 0.75 mm kwadraat te gebruiken (is ruim voldoende) om die vierkante wisselspanning dat aan de buitenkant van de draad ontstaat verder binnen die draad diameter uit elkaar te houden zodat er geen antenne effect ontstaat, binnen die draad. Nu leg je twee draden tegen elkaar zodat de buiten diameter met daar tussen tweemaal de isolatie dikte nog verder uit elkaar.
Nu gaat het erom of die dikte van de isolatie voldoende is om het Skineffect buiten te houden.
Montage draad moet voldoende zijn om dit effect tegen te gaan.
Beter is een montage draad waarbij enkele microns Bismuth wordt aangebracht. Hier wordt de elektronen binnen die draad van de buitenwereld afgesloten. (afgeschermd)
Het is wel een beetje diepe materie, maar het is wel een thema waar wij en ik regelmatig in onze spoorhobby toch dit tegen komen.
De oplossing was altijd geweest, maar het wordt steeds naar de rijk der fabelen verwezen.
Toch jammer, terwijl ik mijzelf heel veel plezier heb met mijn hobby.
Met vriendelijke groet,
Jan