Moet ik een nieuw onderwerp openen?
De vraag gaat nog steeds over het gebruik van twee boosters op de baan.
Ik gebruik voor het rijden als booster twee maal de Roco versterker 10764 aan de witte z21. Ieder een afzonderlijke trafo ieder van hetzelfde type.
De spanning van beide systemen is onbelast ca. 19,4 Volt (wisselspanning direct op universeelmeter gemeten zonder brug).
Bij het willekeurig rijden met vier á vijf treinen gaan de spanningen ook willekeurig variëren. Minimaal tot ca. 17,4 á 17,9 Volt.
Bij spanningsverschillen tussen de boosters van meer dan ca. 0,5 Volt gaat het mis bij het rijden van de ene booster naar de andere. (kortsluitmelding bij booster met de hoogste spanning)
Als ik met wat spelen met een voorbelasting de spanning ongeveer gelijk houdt tussen de beide systemen gaat het rijden van de ene naar de andere booster prima.
De beide systemen heb ik al omgewisseld en zelfs een andere 10764 geplaatst. Geen enkel verschil!
Ik meet op de baan vrijwel dezelfde spanningswaarden waarden als ter plaatse van de boosters.
Aan de draaddikten zou het dan m.i. niet liggen. (gebruik 0,6 mm2 per baanvakvoeding en de gezamenlijke draad onder de baan 1,5 mm2)
Ik heb wat zitten spelen met serieweerstanden (autolampjes) in de voeding van de aangrenzende baanvakken maar de resultaten zijn niet betrouwbaar.
Hoe kan ik de spanning tussen beide systemen gelijk houden bij willekeurige treinenloop zodat zonder kortsluitmelding kan worden gereden?
Graag jullie hulp!