Dag Piet en Gerard,
Ik ga even in op jullie vragen. Alsvast bedankt voor het meedenken.
De antwoorden staan deels al in eerdere berichten maar ik kan mij voorstellen dat mijn verslagen wat door elkaar heen lopen.
Piet:
De witte z21 doet niet mee aan het voeden van de baan.
Er hangen 3 stuks 10764 aan. Twee voeden de baan en één de wissels en seinen.
De data verbinding is een soort spin van twee doorgeknipte Roco kabels op kleur samengebracht,gesoldeerd en afgewerkt met krimpkous.
De vier connectors, één voor de z21 en drie voor de 10764ers
De kortsluiting vindt plaats tussen de twee baanvoedende 10764 ers. (bij het passeren van de scheiding)
Gerard:
Aan de kant van de boosters
Alle 10764 ers hebben een eigen transformator. Roco 10725 secundair 16 V wisselspanning.
Aan de kant van de baan
De stroom is voor mij wat lastig te meten gezien de DCC spanningsvorm
Bij benadering een overzicht:
Een trein met verlichting 0,6 A voor de motor plus 0,1A voor de ledverlichting Totaal 0,7A
Per versterker (afhankelijk van de route) 1- 4 treinen.
Note: Als er vier of vijf treinen op één versterker lopen gaat het regelmatig mis door overbelasting. Vandaar het in gebruik nemen van een tweede versterker.
Totaal heb ik nu 7 treinen actief op de baan (met twee 10764 ers). Twee of drie staan er voor een sein....
Het gaat altijd mis bij de overgang tussen de twee boosters bij een spanningsverschil (door verschillende belasting per versterker) hoger dan ca. 0,7 Volt
Draaddikten.
De gezamenlijke verbinding per versterker heeft ieder een ringleiding van 1,5 mm2 (korte stukjes naar de baan met 0,6 mm2)
De baanvakken met bezetmelder (GBM8) en de aansluitingen zonder bezetmelder (de rotonde en de wisselvelden) worden gevoed vanuit een centrale unit met 0,6 mm2
Dat zijn dus vele verbindingen naar mijn centrale unit via een professionele Amp connector. De lengte naar het probleemgebied zal 7 meter bedragen (0,6 mm2).
Hoewel het een lastige meting is zie ik geen verschil in spanning bij mijn versterker t.o.v. de spanning op het scheidingspunt.
(Schiet mij nu te binnen: Ik kan met een lange kabel aan de universeelmeter een verschilmeting doen!)
Tocht heb je daar een punt. Ik zal de aanleg naar het probleemgebied nog eens goed overwegen omdat de diagonaalverbinding in de baan later is toegevoegd.
Een schets van mijn baan stuur ik mee. De scheiding met ster is het meest gevoelig.
Ik kan later ook een computerbestand toesturen.
Note:
Ik heb met de eerder beschreven transformatordimmer beide baanverstrerkeruitgangen naar 17 volt gebracht (i.pv. 19,4 volt) Ik heb aanzienlijk minder uitvallen.
Nogmaals dank voor het meedenken.
Fijne dagen gewenst.
Jan A