De afgelopen dagen heb ik veel verschillende lengtes van sensortracks geprobeerd, maar bij geen enkele lengte werkt de Roco 10797 multi loop feilloos.
Met een lengte van 3 cm of 5 cm voor de sensortrack schakelt de Roco 10797 prima, zodat de polariteit van de rails aan de OUT terminal verandert ten opzichte van de IN terminal. Dat is natuurlijk ook de bedoeling, maar door de beperkte lengte van de sensortrack staat het voorste deel van mijn H0 trein op de omgepoolde rails, terwijl het achterste deel nog op de reguliere polariteit staat. Het gevolg is kortsluiting.
Met een lengte van ongeveer 12 cm voor de sensortrack past een H0 loc net geheel in het geïsoleerde stuk rails van de sensortrack. Door de vaart die de trein heeft rolt de loc wel door naar de omgepoolde rails, alleen omdat de sensortrack spanningsvrij is hapert de trein wel. Dit werkt niet echt prettig en eveneens is het hierdoor niet mogelijk om de trein kruipend door de keerdriehoek te rijden. Eveneens bleek dat de lengte van 12 cm wel bruikbaar is voor locs, maar niet voor H0 treinstellen omdat die normaal gesproken meer lengte hebben tussen de draaistellen. Dus een trein over 12 cm sensortrack gaf ook kortsluiting.
Sensortracks langer dan 12 cm werken vervolgens weer niet voor locs, omdat ze simpelweg stil vallen op de spanningsvrije sensortrack.
Samenvattend, geen enkele lengte van de sensortrack bleek werkbaar. Dit probleem zou niet bestaan als de sensortrack gewoon onder spanning zou staan. Ik vind het een grote ontwerpfout van Roco om de sensortracks spanningsvrij te houden.
Omdat de constructie met sensortracks niet werkt heb ik besloten om over te stappen naar kortsluitdetectie. Dit had niet mijn voorkeur, maar goed, soms gaat het niet zoals het moet, dus moet het maar zoals het gaat. De 10797 module in de stand kortsluitdetectie werkt zodra er kortsluiting wordt gedetecteerd. De polariteit op de OUT terminal wordt netjes omgepoold en de locs en treinen rijden probleemloos en ook kruipend door de keerdriehoek. Het enige is dat de Roco 10808 bezetmelders die ik gebruik niet zo gelukkig werden van de kortsluitdetectie. Zodra er namelijk kortsluiting werd gedetecteerd begonnen de Roco 10808 bezetmelders zich te resetten. Dit is natuurlijk een onacceptabele bijwerking en zorgt er eigenlijk voor dat je niet meer met meerdere treinen gelijktijdig kan rijden op de baan.
Tja, en dan zit je met een Roco 10797 Multi loop module die onbruikbaar blijkt te zijn. Zoals eerder gezegd vind ik dat Roco grote ontwerpfouten heeft gemaakt met deze module en onvoldoende zorg heeft gedragen om deze module compatibel te maken met de aan de Z21 gerelateerde modules. Sensortracks spanningsvrij houden en reset van de bezetmelders bij kortsluitdetectie zijn onacceptabele eigenschappen van de 10797 module.
Mocht je dit artikel lezen en overwegen de Roco 10797 module aan te schaffen, bespaar je dan die net geen EUR 100 en koop deze module niet.
Inmiddels heb ik ter vervanging de KeerPlus 3 module van Domburg Train Support aangeschaft. Dit product koop je voor minder dan de helft van de Roco 10797 module en werkt feilloos.