Beste Forummers,
In een "gedachten wisseling" met Hans denobis over kosten van - in zijn geval - ahobs, kwam het bovenstaande naar boven borrelen, zoals ikdat noem als moergas.
Terug kijkend (mag ik eigenlijk niet van mijn vrouw) merkte ikhet volgende op:
In 1956 speelde ik met een vriendje met een Märklin trein met de overbekende lok BR89, cat nummer 3000. In 1958 kocht ik mijn eerste treinende, dezelfde set als dat vriendje had in 1956.
De lok koste destijds 18 gulden. In de zestiger jaren ging hij naar 24,50 gulden. Thans kost hij € 94,99, weliswaar digitaal, maar toch. Ik weet, dat de mallen voor A producten zeg zo'n 10.000 keer kunnen worden gebruikt. Daarna worden de persingen gebruikt in startsets of hobby treinen. M.a.w. de BR89 is een succes nummer als deze het zolang uit houdt. Ik weet ook wel, dat dit succes ruimte laat voor minder succesvolle modellen. Maar rechtvaardigt dit de prijsontwikkelingen.
Als ik decoders bekijk, dan zit tussen de basisdecoder en een sound decoder vaak een prijsverschil van om en nabij de € 150. Dit begon in 2007 met een verschil van € 100. Dit soort ontwikkelingen geven mij "denkrimpels".
Daarbij kun je je afvragen of het wel aantrekkelijk is om met bijvoorbeeld een Ludmilla in een kleine hobby kamer rond te knorren, waarbij je oordoppen op moet, net zoals de echte machinisten dit moeten.
Al dit soort vragen kwamen op. Zijn de huidige prijzen de hobby dat waard? Moet alles laser gesneden worden? Waarom niet zelf maken/zagen met de basis materialen en gereedschappen? Want het is en blijft een hobby.
Ik moest dit even kwijt.