Auteur Topic: Kabels voor blokaanleg  (gelezen 1777 keer)

Offline Hansw

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 549
  • Waardering: 1
Kabels voor blokaanleg
« Gepost op: 2024-09-26, 12:57:40 »
Ik heb al support gekregen van Piet en Hans hoe je blokken kunt aanleggen
Als je nu de aansluiting op  de Z21 detector wil maken welke kabels heb je dan nodig Maw kun je compleet kopenof moet je die zelf maken
Welke dikte heb je dan nodig
Ik heb nog rollen met dun draad die ik voor de verlichting heb gebruikt zou ik die kunnen gebruiken
Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Veteraan
  • *****
  • Berichten: 1.048
  • Waardering: 17
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Kabels voor blokaanleg
« Reactie #1 Gepost op: 2024-09-26, 13:07:32 »
Hans je moet minimaal 0,5mm2 gebruiken soepel.
Zie : https://www.mecktronics.nl/index.php?item=montagedraad-0_50mm2&action=article&group_id=8&aid=138&lang=NL
Als je ook melders gaat gebruiken zou ik voor iedere melder een andere kleur nemen en de blokvoeding rood.
« Laatst bewerkt op: 2024-09-26, 13:15:45 door denobis »
momenteel bezig met bouw messing mat 36 van mk

Met vriendelijke groet
Hans

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 413
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Kabels voor blokaanleg
« Reactie #2 Gepost op: 2024-09-26, 15:44:51 »
Beste Hans,

Zoals je naamgenoot al zegt Mecktronics levert goed montagesnoer. Zelf heb ik die ook toegepast.  De Diameter 0,50 is voldoende. Een dunnere zou ik zeker niet toepassen. Ik heb niet zoals Hans aangeeft voor ieder blok een andere kleur genomen maar heb de bekabeling genummerd. De nummers komen overeen met de nummer van de blokken. Maar de keuze is aan jou of je nu andere kleuren dan wel nummering gebruikt zorg dat je blok voor blok aansluit en eerst controleert. Mocht je een foutje maken hoef je niet zo diep te graven.

De Z21 Detector X16 werkt bij mij fantastisch. Ik heb inmiddels geleerd dat wanneer je zoveel mogelijk de spullen van 1 merk gebruik je de minste problemen hebt.
   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline denobis

  • Veteraan
  • *****
  • Berichten: 1.048
  • Waardering: 17
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Kabels voor blokaanleg
« Reactie #3 Gepost op: 2024-09-26, 15:56:42 »
Arie Ik had geschreven voor de melders in een blok verschillende kleuren te gebruiken.
Voeding blok rood en bv de melders per blok (ik heb er 4 per blok) zwart, wit , geel groen.
Voedingen van de blokken geef ik het blok nr.
Ik bind de voeding draad en de melder draden bij de centrale tot een bosje en geef dat het blok nummer dan raak je nooit in de war , ik heb alles centraal zitten (dinamo).
« Laatst bewerkt op: 2024-09-26, 16:00:06 door denobis »
momenteel bezig met bouw messing mat 36 van mk

Met vriendelijke groet
Hans