Auteur Topic: Z21 zwart problemen  (gelezen 440 keer)

Offline the bold

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
Z21 zwart problemen
« Gepost op: 2024-11-13, 13:21:45 »
Hallo allemaal,

Ik heb een bijzonder probleem met mijn nieuwe Z21 zwart met Wifi. Op de X-bus heb ik een grijze Fleischmann MultiMaus aangesloten en als slave (L-bus) mijn oude MultiMaus Pro-centrale. So far so Good. In mijn locbibliotheek staan al mijn locs geprogrammeerd en het vreemde nu is dat een paar locs keurig rijden op mijn programmeerspoor van de ESU-Locprogrammer op het juiste adres, nog even controle op het programmeerspoor van de Z21.
Het CV-adres 1 klopt, maar op mijn modelbaan gebeurd er dan achtereen volgens niets. Wat doe ik fout? Wat zie ik over het hoofd?
Wat nog een tikkie triester is dat na een sluiting op de baan (stroomgeleidende wissel stond verkeerd) is mijn Fleischmann 44 de weg kwijt. Rijden als de beste, maar geen sound meer en de drijfwerkverlichting zit ineens op F2 .. 7(8)7
O ja, ik rijd spoor N.

Weet iemand raad?

Alvast hartelijk bedankt!

Groetjes, Hans.
spoor N, thema Deutsche Bundesbahn tijdperk III, Z21/zwart, met slave Fleischmann Multimouse Pro, Rocomotion, digitiaal aangestuurde wissels d.m.v. Roco Decoders/Digikeijs
Posts op N-spoorforum.nl: https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=8881

Offline Dirk Baas

• Ervaren lid
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Z21 zwart problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2024-11-13, 15:23:19 »

Hans,

Heeft deze opstelling, zoals beschreven, eerder gewerkt?
Is het deze opstelling (zie bijlage)?
Gr,

Dikkop 🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline the bold

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 2024-11-13, 17:35:52 »
Bedankt Dirk voor jouw reactie. Klopt, zo is mijn nieuwe installatie aangesloten. Hiervoor reed ik met de MultiMaus centrale Pro met Rocomotion. Zou het soms iets te maken kunnen hebben met een nog niet geupdate Multimaus of zo?

Groetjes Hans
spoor N, thema Deutsche Bundesbahn tijdperk III, Z21/zwart, met slave Fleischmann Multimouse Pro, Rocomotion, digitiaal aangestuurde wissels d.m.v. Roco Decoders/Digikeijs
Posts op N-spoorforum.nl: https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=8881

Offline Dirk Baas

• Ervaren lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024-11-13, 21:05:15 »
Hans,

Als je dit leest : https://www.roco.cc/rde/downloads-treiber/multimaus-update, dan wordt V1.00 geadviseerd voor de MM, omdat die stabiel is. Werk jij met V 1.00?
Overigens, de Roco/Fleischmann 10764 is een versterker met een kortsluit beveiliging op de uitgang en een visuele alarmering. De Z21 is je centrale. Overigens een mooie configuratie. Kijk eens of de 10764 de sluiting heeft overleeft. Ondanks die kortsluitbeveiliging moet het bezoek soms afscheid nemen.
Gr,

Dikkop 🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.

Offline P.Heinst

• Administrator
  • Veteraan
  • Waardering: 28
    • home page
« Reactie #4 Gepost op: 2024-11-13, 21:08:40 »
Hans
Heb je de multicenrale Pro ook geüpdatet zodat hij geschikt is voor de aansluiting  aan de locpnet poort van de Z21, zonder update werk dit niet, de blauwe multimaus Pro werkt alleen met de multicentrale Pro en niet met de Z21 dus die moet via de multicentrale Pro lopen, dit komt omdat de verbinding niet via WiFi gaat maar de Multicentral Pro en de multimaus Pro gebruiken een radio signaal die op ongeveer 27 MHz werk.
Voor een update voor de multimaus Pro moet je de geschikte update opzoeken en niet zo maar een andere nemen dat werkt niet
Groetjes Piet
« Laatst bewerkt op: 2024-11-13, 21:11:54 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline the bold

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 2024-11-13, 23:09:34 »
Goedenavond Dirk en Piet, hartelijk dank voor de tips. Ik ga hier mee aan de slag.
Ander vraagje: hoe kan ik nu mijn draaischijf-besturing 6915 https://www.fleischmann.de/fde/produkte/zubehor/elektrisches-zubehor/spannungsversorgung/6915-drehscheiben-steuergerat-mit-gleisvorwahl.html het beste aansluiten in mijn situatie?
De Loconet ingang is natuurlijk al bezet door de Multimaus Pro centrale.

Alvast bedankt, Hans.

Offline ArievH

• Forum lid
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
« Reactie #6 Gepost op: 2024-11-14, 09:05:11 »
Beste Hans voor je 6915 en of andere loconet artikelen kan je een loconet hub gebruiken. De Hub sluit je aan op de Z21 en in de hub kan je de andere locnet artikelen aansluiten. Zelf heb ik bij Huib Maaskant een printplaatje gekocht met artikelnummer van de benodigde connectoren. Maar de locnet Hubs zijn gewoon kant en klaar verkrijgbaar. Je kan gewoon van het ene artikel naar het andere doorlussen. Je wel voor moet oppassen is dat je geen cirkel-lus maakt.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

• Forum lid
« Reactie #7 Gepost op: 2024-11-14, 09:11:15 »
hierbij nog een schema van de Loconet structuur
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline the bold

• Nieuw lid
  • *
!
« Reactie #8 Gepost op: 2024-11-14, 09:41:16 »
Goede morgen Arie, nou jij koopt niet bij de eerste de beste  ;) Mooi dat zoiets als zo'n hub bestaat. Ik leer elke dag weer bij! Ik neem aan dat je deze hub ook in een Computer-speciaalzaak kunt kopen.
Gisteren schoot mij nog iets door mijn hoofd: ik vind zo'n zwarte draadloze Z21 Multimaus ook wel wat. Maar kan je daarin mijn hele locbibliotheek op overzetten van een van mijn andere twee MultiMauzen, bedraad (Xbus Z21) of draadloos via de MultimausPro centrale?

Groetjes en bedankt, Hans

« Laatst bewerkt op: 2024-11-14, 10:02:27 door the bold »

Offline ArievH

• Forum lid
« Reactie #9 Gepost op: 2024-11-14, 14:28:56 »
Beste Hans,
Of een computer speciaalzaak ook een loconet Hub verkoopt weet ik niet. Bij een goed gesorteerde modelspoor winkel zullen ze wel te koop zijn. DTS in Ermelo heeft ze zeker.
Niet zo lang geleden heb ik een nieuwe Z21 gekocht. Ik had er 1 uit de allereerste serie maar deze gaf op onverklaarbare wijze wat problemen. Waarschijnlijk had ik zelf iets verkeerds gedaan wat er kwam rook uit en die typische brand lucht van  verbrande elektronica. De zwarte multimaus die erbij werd geleverd hangt nog steeds werkeloos aan de muur bij de modelspoorbaan. Ik heb het nog te lastig gevonden hem te programmeren. Maar ik rijd eigenlijk altijd via TrainController 9 en de pc. een paar muisklikken en de treinen rijden al dan niet handmatig of automatisch.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Offline the bold

• Nieuw lid
  • *
oplossing problemen locadressen Z21
« Reactie #10 Gepost op: Gisteren om 09:07:06 »
Goedemorgen Dirk, Piet en Arie. Nogmaals bedankt voor jullie meedenken. De oplossing kwam van een mede-forumlid van het spoor N forum: de Z21 centrale staat standaard op 99 adressen. De locomotieven die niet meer reden hadden adressen die daar boven zaten. Dus je voelt 'em al aankomen, via de Z21 App veranderd naar 127 en alle locs rijden weer als een zonnetje!
Soms is het leven zo simpel, maar je moet het maar wel even weten.  ;D

Vriendelijke groet, Hans.

Offline Dirk Baas

• Ervaren lid
« Reactie #11 Gepost op: Gisteren om 09:31:01 »
Prima Hans.
Zo, weer wat in het "rugzakje".
Spoor ze!
Gr,

Dikkop 🚂