Auteur Topic: Knipperend logo links/rechts/pauze Z21 Wlanmaus  (gelezen 1061 keer)

Online the bold

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
Knipperend logo links/rechts/pauze Z21 Wlanmaus
« Gepost op: 2024-12-12, 22:10:32 »
Goedenavond allemaal,

Nu denken jullie waarschijnlijk daar heb je er weer zo een met dit probleem, maar sorry het lukt mij niet mijn nieuwe Wlanmaus werkend te krijgen. Zaterdag gekocht in Houten, Duitse verkoper (winkel) verzekerde mij dat deze nieuw was. Toen ik de maus startte stond er on het display "Lok 1". Dat vond ik al vreemd, niet het beginscherm volgens de gebruiksaanwijzing. Bezit sinds kort een zwarte Z21, de app werkt goed op mijn tablet en gsm.
Mijn oude Multimaus Pro centrale staat succesvol gekoppeld met de Z21.
O ja, het antenne signaal knipperend niet, dus die heeft verbinding zou je denken.
Kan iemand mij de gouden tip geven?

Bedankt alvast voor jullie aandacht!

Groetjes Hans.
« Laatst bewerkt op: 2024-12-12, 22:13:58 door the bold »
spoor N, thema Deutsche Bundesbahn tijdperk III, Z21/zwart, met slave Fleischmann Multimouse Pro, Rocomotion, digitiaal aangestuurde wissels d.m.v. Roco Decoders/Digikeijs
Posts op N-spoorforum.nl: https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=8881

Offline denobis

• Veteraan
  • Waardering: 18
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Knipperend logo links/rechts/pauze Z21 Wlanmaus
« Reactie #1 Gepost op: 2024-12-12, 22:13:34 »
Het lijkt er op dat hij duidelijk gebruikt was.
Dan zal in dit geval de verbinding met jouw z21 niet correct ingevoerd zijn.
Reset de muis en probeer opnieuw.
momenteel bezig met bouw messing mat 36 van mk

Met vriendelijke groet
Hans

Online the bold

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 2024-12-12, 22:16:58 »
Hoi naamgenoot, snelle reactie 👍Bedankt, hoe reset ik deze Maus?

Groetjes Hans
spoor N, thema Deutsche Bundesbahn tijdperk III, Z21/zwart, met slave Fleischmann Multimouse Pro, Rocomotion, digitiaal aangestuurde wissels d.m.v. Roco Decoders/Digikeijs
Posts op N-spoorforum.nl: https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=8881

Offline denobis

• Veteraan
« Reactie #3 Gepost op: 2024-12-12, 22:19:16 »
lees eerst deze nl gebruiks aanwijzing daar staat inderdaad in dat hij opstart met lok 1 adres 3. (pagina 7)
En voor reset zie pag 23.
En waarschijnlijk kan Piet je meer vertellen zodra hij online is.
Hij is gewoon een wandelende Roco bibliotheek.

« Laatst bewerkt op: 2024-12-12, 22:32:33 door denobis »

Met vriendelijke groet
Hans

Online the bold

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 2024-12-12, 22:53:50 »
Bedankt Hans, wacht ik nog even op het inzicht van Piet. Hij heeft mij al vaker geweldig geholpen!

Groetjes Hans.

Offline denobis

• Veteraan
« Reactie #5 Gepost op: 2024-12-13, 08:32:27 »
Dit is wel een mooi voorbeeld dat het beter is om dit soort dingen gewoon bij een goede dealer aan te schaffen , dan kun je op de support van die dealer rekenen.
Op de beurs in Houten ( waar ik elke beurs kom aangezien ik dicht bij woon) zijn veel zo genaamde handelaren die er zelf niet veel van af weten of gewoon dozen schuivers zijn.
Zeker als je technisch niet echt onderlegd bent zou ik daar dit soort zaken niet aanschaffen (behalve bij de Nederlandse dealers die daar ook staan zoals mte en Harlaar b.v.).

Met vriendelijke groet
Hans

Offline P.Heinst

• Administrator
  • Veteraan
  • Waardering: 28
    • home page
« Reactie #6 Gepost op: 2024-12-13, 09:23:31 »
Goede morgen Hans,

De wlan muis moet je wel aanmelden bij de centrale via een wachtwoorden en wel eerst de centrale aanzetten en dan pas de muis.
Even nog tet verduidelijking omdat er ook gesproken wordt over de multicentrale pro, de wlan muis hoort bij de z21 en de multimais pro (blauew) hoort bij de multicentrale pro en kunnen niet door elkaar worden gebruikt, ieder heeft zijn eigen centrale omdat de protocollen verschillen.
Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Online the bold

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 2024-12-13, 13:04:02 »
Hoi Hans, jouw bewering is maar al te waar. Maar helaas is deze WLanmuis in veel winkels uitverkocht en je begrijpt wel als je met je geld in de hand in Houten rondloopt, waar deze dan wel te krijgen zijn de verleiding groot is...  ;)
En mijn ervaring in Houten is met Duitse handelaren heel positief in vergelijking met overigen. Ze hebben vaak veel en goede spullen.
Piet: bedankt voor jouw antwoord, hoe verloopt in mijn geval dat aanmelden? Kan je mij een tip geven in welk menu ik moet zijn hiervoor?
Overigens over de Multimaus centrale Pro, die heb ik geheel volgens de richtlijnen van Roco aangesloten op de L-bus van de Z21. Je kan toch wel beide afstandsbedieningen naast elkaar gebruiken? De blauwe reageert op  de oude centrale en de zwarte op de Z21, toch?

Alvast bedankt.

Groetjes, Hans
« Laatst bewerkt op: 2024-12-13, 13:35:56 door the bold »

Offline P.Heinst

• Administrator
  • Veteraan
    • home page
« Reactie #8 Gepost op: 2024-12-13, 14:39:47 »
Hoi Hans
ja dat bedoel ik ook dat je de Multimaus Pro en de Wlan maus naast elkaar kunt gebruiken en niet door elkaar.

Wlan maus aanmelden bij de Z21,
Zet de Z21 aan.
Zet de Wlanmaus aan. en bij de eerstekeer inschakelen komt er te staan SSID, als dat er niet staat dan,
Druk op menu + pijltoets (links onder) tot er bv lok komt te staan, dan op pijltjestoets naast stop drukken tot er programeren staat dan met pijltjestoets tot er instellingen staat dan op ok drukken en dan met pijltjestoets tot er Wlan staat en dan ok en er staat nu SSID en dan op zoeken. De Wlan zoekt het beschikbare Wlan netwerk in de omgeving en geeft die aan, kies met de pijltjes toets het gewenste Wlan netwerk als het er meerdere zijn. Display geeft aan PWD en druk dan op Ok. Geef nu het wachtwoord in (staat onder op de router) en verder met ok. de Wlan maus start nu de verbinding met de Wlan router.

Hieronder de beschrijving in het Duits zoals die in de handleiding staat

1. Display-Anzeige „SSID?“  Weiter mit OK-Taste..
2. Display-Anzeige „SUCHEN“  Weiter mit OK-Taste.. Die WLANmaus sucht die verfügbaren WLANNetze in Ihrer Nähe und zeigt Ihnen diese an.
Sollte Ihr Netzwerk nicht in der Ergebnisliste aufscheinen, brechen Sie den Vorgang durch die STOP
Taste ab. Die manuelle Netzwerkeingabe finden Sie im Kapitel 3.6.1, Seite 35
3. Wählen Sie mit den Pfeiltasten Ihr gewünschtes WLAN-Netz aus und bestätigen Sie mit der OK-Taste.
4. Display-Anzeige „PWD?“ Weiter mit OK-Taste.
5. Geben Sie das WLAN-Passwort ein  Weiter mit OK-Taste.
6. Die WLANmaus startet neu und verbindet sich mit Ihrem WLAN-Router.
Info: Ein Ändern der WLAN-Informationen ist jederzeit möglich (siehe Kapitel 3.6, Seite 35)

Kijk maar eens of het lukt en anders horen we het wel.

Groetjes Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Online the bold

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 2024-12-13, 15:19:50 »
Heel veel dank Piet voor jouw uitgebreide antwoord. Ik zet nu nog op mijn werk, ga in het weekend zeker een poging wagen. Laat je uiteraard weten of het gelukt is.

Prettig weekend,

Groetjes, Hans.

Offline denobis

• Veteraan
« Reactie #10 Gepost op: 2024-12-13, 15:27:51 »
Succes er mee Hans.

Met vriendelijke groet
Hans

Online the bold

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 2024-12-14, 23:01:15 »
Nou Hans en Piet, het is gelukt! 🥳 Wat bleek nou: het IP-adres stond verkeerd, begon met 111, na het juiste adres te hebben ingevoerd wat in de Z21-app stond, had ik verbinding.
Nu wil ik de loc bibliotheek overzetten op de Wlanmaus. Via de blauwe Pro lukt dit niet, wellicht met mijn andere Maus met draad die gekoppeld staat met de Z21. Of kan dit sowieso niet?

Hartelijke groet, Hans.

Offline denobis

• Veteraan
« Reactie #12 Gepost op: 2024-12-15, 10:15:27 »
Fijn dat het gelukt is.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

• Ervaren lid
  • Waardering: 13
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
« Reactie #13 Gepost op: 2024-12-15, 12:43:33 »
@Hans de Nobis,

Moet hier soms een cross-over kabel gebruikt worden? I.v.m. communicatie tussen twee "servers"?
Gr,

Dikkop 🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline P.Heinst

• Administrator
  • Veteraan
    • home page
« Reactie #14 Gepost op: 2024-12-15, 13:02:17 »
Hans, the bold

Fijn dat het is gelukt.
Het overzetten van de loc bibliotheek kan zeker en wel met de opdrachten zenden en ontvangen.
Volgens mij kan dit zelfs op 2 manieren met de Wlan maus, bij de Wlanmaus heb je de Maitenance tool van je Z21  nodig, minimaal Versie V1.12 firmware 1.30 voor het zenden en ook voor het ontvangen.
Deze beide menu punten 4.5 en 4.6 van je maus heb je nodig wanneer u de lok bibliotheek van een wlanmaus op een andere Wlanmaus, Multimaus of meerdere Wlanmaus apparaten wilt overbrengen. Daarbij stelt U de zender maus op zenden en de andere of meerdere Wlanmaus op ontvangen, hierbij moet u de ontvangende apparaten als eerste activeren.
Door op OK (LICHT/OK) op de zender Wlanmaus te drukken start U de overbrenging. De ontvangende Wlanmaus is na afsluiting van de overdraging in de biliotheek mode, de zendende Wlanmaus bevind zich in de uitgang punt zenden.

Uitgaande van de rode multimaus,
Hier zijn zenden en ontvangen te vinden onder menu punt 1.4 voor zenden en 1.5 voor ontvangen

Deze beide menu’s zijn nodig wanneer de locbibliotheek van de ene multiMAUS naar de andere
multiMAUS (of meerdere multiMAUS (n)) moet worden verstuurd. Hiervoor wordt een zender
multiMAUS op “ZENDEN” gezet en één of meerdere multiMAUS(n) op “ONTVANGEN”. Door het
indrukken van de “LICHT/OK”-toets op de zender multiMAUS wordt de overdracht gestart. De ontvanger multiMAUS staat na het afsluiten van de overdracht in de bibliotheekmode en de zender
multiMAUS komt terug in het menu “ZENDEN”

Als het goed is dan zou het ook moeten lukken via de blauwe Multimaus pro op dezelfde manier als met de rode maar nu weet ik niet zeker hoe dat is als je de multicentrale Pro via de Z21 gebruik

Probeer maar eens, groetjes Piet
« Laatst bewerkt op: 2024-12-15, 13:08:57 door P.Heinst »