Auteur Topic: Opnieuw de hobby ontdekt  (gelezen 717 keer)

Offline Will.R

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
Opnieuw de hobby ontdekt
« Gepost op: 2025-01-13, 23:34:28 »
beste mensen,

bij deze zal ik me ook even voorstellen.
Mijn naam is Will en ik woon in de zuidelijke helft van het land.

20jaar geleden heb ik een redelijk grote baan gehad waarbij ik gebruik maakte van Fleischmann Profirails. Deze baan was volledig analoog. Door omstandigheden heb ik deze hobby destijds beëindigd en veel spullen verkocht aan een modelspoorvereniging en de rest via Marktplaats.
Ik ben daarna gestart met modelvliegen en deze hobby ook met heel veel plezier beoefend.

Aangezien ik nu ga genieten van mijn (pre)pensioen wilde ik weer een hobby hebben die ik ook vanuit huis kan beoefenen. Zodoende kwam de oude liefde voor het modelspoor weer naar boven.

Dus gestart met het zoeken naar een geschikte ruimte, valt nog niet mee in een appartement maar aangezien we voldoende slaapkamers hadden hebben we er hier een van in gebruik genomen als hobbykamer.

Ik heb een beperkte ruimte beschikbaar maar voldoende groot om een aardige baan neer te leggen.
Doel is om een schaduwstation te maken met een aantal opstelsporen inclusief een keerlus (niveau-0) en dan met een helix naar niveau-1 te gaan.
Niveau-0 heb ik onlangs neergelegd en ik ben nu bezig met het aansluiten van alle voeding, blokken en wissels.
Ik ben toch weer gestart met de profirails van Fleischmann. Deze is niet meer nieuw te koop maar nog in grote aantallen beschikbaar via diverse winkels en internet.

Als ontwerpprogramma maak ik gebruik van Anyrail.
Daarnaast heb ik een Z21 centrale met een draadloze muis.
Voor de wissels en de blokken gebruik ik oa Roco 10819's en 10836's.
De keerlus is van DTS (Keerplus3)
De Z21 heb ik aangesloten op een pc.
Ben nog op zoek naar een goed besturingsprogramma. Heb al gekeken naar RocRail en Koploper.
Wil ook Itrain en Traincontroller nog eens bekijken.

Fijn dat er een Roco forum is. Ik ben vandaag al tegen iets aangelopen wat ik zelf (nog) niet opgelost krijg dus die vraag kan ik mooi op dit forum kwijt.

gr.
Will

« Laatst bewerkt op: 2025-01-14, 10:45:22 door Will.R »

Offline Dirk Baas

• Ervaren lid
  • Waardering: 13
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Opnieuw de hobby ontdekt
« Reactie #1 Gepost op: 2025-01-14, 09:40:06 »
Welkom Will,

De treinenhobby lijkt een hobby van en voor krasse knarren, maar laat je je erdoor niet afschrikken.
Onder de groep "forumlogen" zit ongetwijfeld kennis om jouw vragen te beantwoorden.
Dus, heb je ze, stel ze gerust.

Geniet van je hobby.
Gr,

Dikkop 🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

• Veteraan
  • Waardering: 18
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
« Reactie #2 Gepost op: 2025-01-14, 09:44:00 »
Welkom Will.
Over besturing programma;
Ik gebruik iTrain tot volle tevredenheid.
momenteel bezig met bouw messing mat 36 van mk

Met vriendelijke groet
Hans

Offline ArievH

• Forum lid
  • Waardering: 6
  • Geleidt door de Bovenleiding
« Reactie #3 Gepost op: 2025-01-14, 15:52:48 »
Welkom Will,
ik gebruik Traincontroller 9 naar volle tevredenheid. Ik weet niet of ik ooit alle mogelijkheden die er TC zitten ga benutten. Op Youtube staat heel veel filmpje van o.a. Ruud Boer over traincontroller en wellicht ook ook over I-train. Heel veel hobby plezier.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline denobis

• Veteraan
  • Waardering: 18
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
« Reactie #4 Gepost op: 2025-01-14, 19:25:44 »
Koploper is eigenlijk een doodlopende weg.
iTrain is verreweg voor zijn prijs (veel goedkoper dan Traincontroller) een prachtig , zeer uitgebreid en functioneel programma.
iTrain heeft ook een eigen forum waar veel problemen opgelost worden (iTrain heeft een best wel steile leercurve).
momenteel bezig met bouw messing mat 36 van mk

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Waalspoor

• Junior lid
  • **
  • Waardering: 0
« Reactie #5 Gepost op: 2025-01-14, 20:02:15 »
Koploper is een doodlopende weg, iTrain en Traincontroller hebben een stevig prijskaartje, kies daarom voor Rocrail: gratis veelzijdig en actueel.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV