Auteur Topic: Z21 en lokdecoders van ZIMO programmeren  (gelezen 704 keer)

Offline PaulWilliam

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
  • Er bestaan geen domme vragen voor hen die zoeken.
Z21 en lokdecoders van ZIMO programmeren
« Gepost op: 2025-01-18, 19:43:18 »
Beste mensen,
Zoals velen wel weten is t programmeren van lokdecoders niet altijd gemakkelijk en soms zelfs haast onmogelijk, ondanks dat leveranciers
"kastjes" op de markt brengen, die gecombineerd met "gratis software" het programmeren via een PC o.i.d. wat meer "intuïtief" maken.

ESU heeft de Lok Programmer, Zimo heeft verschillende mogelijkheden, etc etc... Tja, en als je al die kastjes moet aanschaffen, kan dat aardig in de papieren lopen.

Welnu, voor onze zwarte Z21 hoeven we voor ZIMO-decoders i.e.geval geen kastjes meer te kopen.  De maker van t programma ZIMO ZCS, heeft in 2023 de zwarte Z21 ook in ZCS ingeprogrammeerd, zodat we gewoon de Z21  als "interface" kunnen gebruiken.

Lijkt me handige info, aangezien Roco vaak gebruik maakt van ZIMO (sound) decoders. Maar ik heb op deze manier, vanmiddag een onwillige "glaskasten" met een ZIMO-decoder manieren kunnen bijbrengen. Ik had t eerder vanwege de ingewikkeldheid al opgegeven.  Gewoon op het gebruikelijke programmeerspoor. via de bestaande WiFi-verbinding. Even het IP-adres in ZCS bekendmaken, en hop, er is een verbinding. Prachtig.

Ik heb vooraf even gezocht in ons forum, maar ik kan dit onderwerp niet vinden. Dus dan maar hier geplaatst. 
Matthias Manhart heeft ZCS voor ZIMO geprogrammeerd, en het is gewoon gratis te gebruiken.  Dit is eventueel de link:

https://www.beathis.ch/zcs/index.html

« Laatst bewerkt op: 2025-01-18, 19:51:15 door PaulWilliam »
2-rail DCC,  Fleischmann H0, Roco H0,  MultimausPro, MultiZentralePro, Z21  Traincontroller 10 Silver

Offline Dirk Baas

• Ervaren lid
  • Waardering: 13
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Z21 en lokdecoders van ZIMO programmeren
« Reactie #1 Gepost op: 2025-01-19, 01:00:35 »
Dank je, PaulWilliam.
Als goede Hollander: gratis, dan worden we wakker (gelukkig) en gelukkig.
Bedank voor de tip.
Gr,

Dikkop 🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.