Auteur Topic: Voorstellen  (gelezen 161 keer)

Offline maarteno

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
Voorstellen
« Gepost op: 2025-01-25, 10:07:31 »
Hallo allemaal,

Ik ben Maarten en ik woon in Leidschendam. Ik ben een ervaren modelspoorder (volgende week 55 jaar in de hobby) en ik ben vooral geïnteresseerd in de schaal H0 en natuurlijk voornamelijk Roco.

De Zwitserse BLS, met haar karakteristieke treinen en routes, is een bron van inspiratie met de jaren 1995 tot 2005, de tijd dat ik vele vakanties in Zwiterserland heb genoten, vooral het Kandertal. Ik vind het leuk om banen te ontwerpen en vooral het rijden met treinen. Naast treinen houd ik mij al meer dan 30 jaar bezig met software voor de treinen en heb dan ook aan de geboorte gestaan van RailRoad & Co 1.0 het huidige traincontroller.

Op moment werk ik op mijn baan in Nederland nog met RR&Co versie 8.x en nu in Thailand ben ik met iTrain bezig voordat ik mijn eigen gemaakte software ga gebruiken. Ik ben gestopt met RR&Co daar ik niet meer op windows werk en een universeel stuk software zoek. JMRI en RocRail uitgetest echter deze geven mij niet wat ik zoek en voor beide geldt dat je veel moet lezen/tijd wil iets werken zoals ik dat wil.
iTrain waar ik nu met test is voor de simpele Thaisebaan wel te doen hoewel ik hier ook veel zaken tegenkom die niet zomaar effe op te lossen zijn.

Op moment zit ik in Thailand en rijden de treinen, vooral Roco Zwisters voorbeeld in de openlucht. Als je het leuk vindt kun je op mijn BNS blog het een en ander volgen. Het adres is bns.ossevoort.nl.

Ik kijk ernaar uit om deel uit te maken van deze community en van elkaar te leren met The World's Greatest Hobby.

De BLS in Thailand.

Offline Dirk Baas

• Ervaren lid
  • Waardering: 13
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 2025-01-25, 11:43:32 »
Beste Maarten,

Welkom. Vijf jaar terug je gouden "trein" jubileum gevierd en "still going strong".

Het "nadeel", om met Windows te stoppen is, dat sommige programma's puur en alleen op Windows geschreven zijn. Andere "talen" kenen ze niet (Digikeys o.a.). JMRI spreekt gelukkig meerdere talen. De Maintenance tool van Roco is (dacht ik) spreekt ook alleen Windows. Toch blijf ik bij de aangevreten appel 🤓.
Gr,

Dikkop 🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline maarteno

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
« Reactie #2 Gepost op: 2025-01-25, 18:29:38 »
Hoi Dirk,

Klopt afwijken van Windows is lastig, mijn Traincontroller 8.x werkt nog op een niet op internet aangesloten Windows 7 systeem.

Ieder voordeel heeft natuurlijk ook zijn nadeel, gelukkig werkt de Roco software op Linux onder wine prima, ik gebruik op die manier de maintenance tool van Roco. Een andere mogelijkheid is een virtuele machine aan te maken onder Qemu of virtualbox en daar windows op te installeren. Ik probeer dat laatste zoveel als mogelijk te vermijden.

Groet,
Maarten

Offline Dirk Baas

• Ervaren lid
  • Waardering: 13
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
« Reactie #3 Gepost op: 2025-01-25, 20:37:32 »
Ik heb een paar keer Wine trachten te installeren op de Apple-Mac. Het lukte mij niet.
Ik heb nu een Mac-book vrij, dus ga het opnieuw proberen. Dit wordt dan een dedicated machine voor de treinbaan met o.a. JMRI.
De Wine wil ik erop hebben voor de virtuele machine of voor een "zandbak" om hier W98 op te zetten (voor de Spielerij).
Gr,

Dikkop 🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.