Auteur Topic: Even voorstellen nieuw lid Martin de Groot  (gelezen 531 keer)

Offline martindegroot

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
Even voorstellen nieuw lid Martin de Groot
« Gepost op: 2025-03-18, 12:26:23 »
Goededag, ik wil me als nieuw lid van het forum even voorstellen.
Ik ben Martin de Groot, geboren in 1950, gejpensioneerd en woon in Dordrecht.

Ik ben een echte beginner in digitaal rijden op een modelspoorbaan. Heb onlangs een Fleischmann/Roco startset gekocht, met de witte centrale z21. De tafel waarop ik een kleine baan wil bouwen is 80 cm breed en 180 cm lang. N-spoor uiteraard, want met H0 kun je op zo'n kleine baan bijna niets doen.

Ik heb wel al de onderdelen gekocht voor de te bouwen baan, maar rijd nu nog even met de startset, een ovaal van ca. 40 bij 80 cm.

Ik hoop veel plezier te beleven aan deze nieuwe hobby en hoop op dit forum veel te leren en ook vragen te stellen.

Groeten, Martin de Groot

Offline Dirk Baas

• Ervaren lid
  • Waardering: 13
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Even voorstellen nieuw lid Martin de Groot
« Reactie #1 Gepost op: 2025-03-19, 09:30:22 »
Welkom Martin,

Dat komen we hier niet vaak tegen: een beginner op leeftijd (dat laatste mag ik, en Piet Heinst zeggen 🤓).
De z(Z)21 zijn eigenlijk versterkers en interfaces. De werkelijke centrale houd je in de hand: de Multimaus.
Een opp. van 80 x 180 cm is prima, je kunt er goed mee uit de voeten, overigens een H0 baan lukt daar ook op, maar geen rondlopende. Ik heb een baan op modules van 40 x 90 cm (2 stuks en een schaduw/opbergstation van 40 x 90 cm. Uiteindelijk bepaalt je fantasie de grenzen, nietwaar?

Ga lekker aan de gang en met vragen: stel ze gerust.
Gr,

Dikkop 🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Dirk Baas

• Ervaren lid
  • Waardering: 13
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Even voorstellen nieuw lid Martin de Groot
« Reactie #2 Gepost op: 2025-03-19, 10:05:06 »
Martin,

Nog even over die centrales, je gedachtengangen is logisch, want de eerste centrales waren versterkers met regelaars en schakelaars: de Uhlenbrock's met ingebouwde trafo en afgeleiden en de Märklin's met regelaar met trafo en schakelaars en afgeleiden.
Gr,

Dikkop 🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.