Auteur Topic: Hoeveel terugmelders per blok en verdeling v.d. terugmeldsecties in een blok?  (gelezen 492 keer)

Offline martindegroot

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
Hallo forumleden,

Ik ben bezig met het plannen en opbouwen van een kleine N-spoor baan.
In de Train Controller User Guide zie ik dat in een stations-blok, d.w.z. een blok waar een trein moet kunnen stoppen, er drie secties aanbevolen woreden elk met hun eigen bezetmelder.
In een tekening is te zien dat de binnenkomst sectie en de stop sectie relatief kort zijn en de rem-sectie de rest van de rails beslaat.

1e vraag: kan iemand wat concreter aangeven, dus in cm, welke lengte voor de binnenkomst- , rem- en stopsecties geschikt zijn.

Bijvoorbeeld: Als ik een blok heb met lengte 60 cm, is dan 10 cm voor binnenkomst-sectie, 40 cm voor rem-sectie en weer 10 cm voor stop-sectie een goede verdeling?

2e vraag: hoeveel bezetmelders bij een opstelspoor ofwel rerron bij een eindstation? Ik zoudenken dat omdat hier ook gestopt moet worden voor het stootblok dat hier ook 3 bezetmelders per blok nodig zijn. Klopt dit?

3e vraag: Hoeveel bezetmelders per vrije-baan-vak blok? Ik denk minimaal 1, maar is dat voldoende of zijn er redenen om 2 bezetmelders te hebben? Er hoeft niet gestopt te worden in zo'n blok, alleen melden dat het blok bezet is lijkt me voldoende?Als er 2 nodig zouden zijn, moeten dan beide secties even groot zijn?
Bijv. een vrij baanvak blok van 80 cm, dan twee secties van 40 cm?
Bij 1 bezetmelder per blok neem ik aan dat dan het hele blok aan de bezetmelder gekoppeld is? Dus bijv. een blok van 80 cm is in z'n geheel geisoleerd en verbonden met de ene bezetmelder?

Jullie reacties worden zeer gewaardeerd door mij als beginner.

Groeten, Martin de Groot

Offline P.Heinst

• Administrator
  • Veteraan
  • Waardering: 28
    • home page
Martin,
Bij stroomdetectie heb je maar een klein stukje rails nodig om bij het binnen rijden van een trein in een blok om dit te detecteren, die 10cm zijn dan ook voldoende.
Bij de vraag hoeveel bezetmelders nodig bij een opstelspoor (eindstation), kan verschillend zijn, wat jezelf wilt maar daar is enige uitleg voor nodig, zal het proberen even te doen.
ij gebruik traincontroller Gold of Zilver en in mindere mate in Bronz is in principe maar een melder per blok nodig en daar kan traincontroller prima mee overweg, dus het blok niet opdelen en meerdere kleine stukken, ik zelf heb op mijn baan ongeveer 140 blokken en die werken allemaal (een paar uitgezonderd) met 1 melder per blok, dit gaat als volg, je maakt in een blok meerdere melders aan en die krijgen dan bepaalde waardes, 1 aan het begin als remmelder en daar geef je bij aan wanneer de trein moet beginnen te remmen bv na 5 cm, een 2e melder die moet remmen en daar geef je aan hoelang de remweg moet zijn bv 40cm en dan nog een3e melder wanneer de trein moet stoppen bv 50cm, als nu een trein het blok binnenkom da zal vanaf het begin na 5cm de trein beginnen te remmen en dan moet deze binnen 40cm zijn snelheid verminderen tot kruipsnelheid en zal dan nog heel langzaam doorrijden tot de 50cm zijn bereikt en stopt dan, dit alles wordt automatisch in traincontroller gedaan

Dit geeft dan ook gelijk antwoordt op vraag 3, dit kan dan ook met 1 melder per blok
Dit is dus 1 bezetmelder per blok van 80 cm (laatste vraag) ga je het blok en 2 secties verdelen dan heb je 2 melder per blok nodig en zoals bij vraag 1 zelfs 3 melders per blok,
1 melder per blok spaart dan wel heel wat terug meld module uit

Kijk maar eens of je hier al iets aan hebt en indien nodig maken wij hier nog wel een ander lang verhaaltje van, zeker vragen als je het niet snapt
dan kom ik hier beslist op terug
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline martindegroot

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
Bedankt Piet voor je uitleg over hoeveel bezetmelders in een blok.
In je beschrijving van hoe het werkt met 1 melder per blok schrijf je
" met 1 melder per blok, dit gaat als volg, je maakt in een blok meerdere melders aan en die krijgen dan bepaalde waardes,"
Ik vermoed dat je met 1 melder per blok bedoelt 1 geisoleerd stuk rails met een draad eraan naar een terugmeld module.
En dat je met die "meerdere melders" dingen bedoelt die in iTrain bij een blok kunnen horen. In de User guide worden die brake marker en stop marker genoemd.
Ik denk dat wat jij beschrijft overeen komt met pagina 127 van de TC Bronze User Guide. Zie diagram 101 waar 1 fysieke terugmelder is en een brake marker en een stop marker.
Op blz 122 van dezelfde User Guide wordt als eerste mogelijkheid een blok met drie terugmelders ("occupancy sensors"ofwel bezet-detectie") beschreven.
Zie diagram 95.
Daar wordt ook gezegd citaat: "The configuration displayed in Diagram 95 is the optimal and recommended solution. "

Het gebruik van maar 1 terugmelder per blok is uiteraard goedkoper dan 3 terugmelders per blok. Het maakt een groot verschil in het aantal terugmeld-modules dat je nodig hebt. En zeker als je zoals jij 140 blokken hebt.

Maar ik was eerst van plan om iTrain te gaan gebruiken en daar raden ze voor een blok waarin gestopt moet worden 3, liefst 4 terugmelders aan. iTrain werkt dan met positiebepaling en daarvoor zijn de terugmelders nodig om de positie in een blok nauwkeurig te kunnen bepalen.
Ik heb toen van orc 4 terugmeld modules gekocht waarmee ik tot 64 terugmeld-secties aan kan sluiten.
Inmijn nog te bouwen baan heb ik 12 blokken waarin de trein moet kunnen stoppen en 10 vrije baanvakken.
Omdat ik deze terugmeld modules al heb wil ik de door de TC User Guide aanbevolen situatie van 3 terugmelders per blok gaan gebruiken. Daar zijn 12x3 =36 terugmelders voor de stop-blokken voor nodig en 10 terugmelders voor de 10 vrije baanvakken.
Ik lees ook in de User Guide dat er een Block Wizard is, waarbij je een bepaalde setup kan kiezen, zie diagram 100 0p blz. 126.

Klopt mijn bovenstaand verhaal een beetje?

Offline denobis

• Veteraan
  • Waardering: 19
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Met iTrain is voor de doorgaande blokken 1 melder genoeg.
Alleen voor blokken waar een sein of wissel etc in zit heb je er meerdere nodig.
Dus 3 of meer melders per blok is pure onzin.
momenteel bezig met bouw messing mat 36 van mk

Met vriendelijke groet
Hans