Auteur Topic: z21  (gelezen 204 keer)

Offline hanssmit.

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
z21
« Gepost op: Gisteren om 08:27:55 »
Goedemorgen leden, een vraag hoe veel treinen kun je laten rijden met een z21,en met de grotere Z21.

Offline Dirk Baas

• Ervaren lid
  • Waardering: 13
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: z21
« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 10:13:30 »
Hans,

De z(Z)21 is in principe een versterker en een interface.
Het aantal treinen dat tegelijk kan rijden, wordt bepaald door de Multimaus en de beschikbare "handen" en de het aantal (Multi)sausen in de slave-stand. Vervang je de "handen" en "slave" Mausen door een programma dan kom je 99 (meen ik). De adressering is eigenlijk bepalend.
Mocht je dus 99 Loks aanschaffen, zal Roco/Fleischmann je ongetwijfeld een Premium Seller noemen en eren  ;)
Gr,

Dikkop 🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline ikke078

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 19:14:03 »
De booster in de Z21 kan maximaal 3 ampere leveren, dit komt neer op circa 6 treinen in spoor N en ik denk een stuk of 4 in H0 die tegelijk kunnen rijden.
Dit is natuurlijk ook afhankelijk van welke locomotief en welke ( hoeveel) rijtuigen er achter de locomotief hangen.
Daarbij komt ook nog het baanontwerp, is het een vlakke baan of met stijgingen.
Wil je met meer gaan rijden zal je dus extra boosters moeten plaatsen

Offline denobis

• Veteraan
  • Waardering: 19
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 22:08:25 »
Je moet er ook nog rekening mee houden dat treinen met een sounddecoder beduidend meer stroom trekken dan zonder.
Bij bv de roco 1206 h0 is de startstroom al 1,1 amp!! en de nominale opgenomen stroom 0,9 amp.(gemeten op de testbank).
Die start stroom word o.a. veroorzaakt door de bufferschakeling die er standaard ingebouwd zit.
Ook de verlichting in de wagons moet je mee rekenen (vaak ook gebufferd).
Houd daarom maar max 3 h0 treinen aan als je zonder boosters werkt.
Overigens schakelt de Z21 al af bij 2,8 amp.
Hij zal dus niet defect raken bij een te hoge stroom afname.
momenteel bezig met bouw messing mat 36 van mk

Met vriendelijke groet
Hans

Offline ArievH

• Forum lid
  • Waardering: 6
  • Geleidt door de Bovenleiding
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 09:22:53 »
Hoewel ik niet twijfel aan de deskundigheid van mijn mede forumleden denk ik dat je met de Z21 toch meer dan 4 treinen kan rijden. Op dit moment heb ik 8 treinen op de baan staan 4 personen met binnenverlichting en 4 goederen. De binnenverlichting schakelt in de schaduwstations uit. Ik gebruik de Z21 in combinatie met TrainControl 9 van Freiwald. Het streven is om er minimaal 10 -12 actief op de baan te hebben staan.
Als ik de maintenancetool open heb kan ik zien hoeveel amp er wordt gebruikt. Met de 8 treinen zit ik net halverwege. Bij voorkeur gebruik ik het motorgeluid niet omdat dan een kakafonie van geluiden wordt en je amper kan horen wie of wat. De claxons gebruik ik wel op sommige punten in de baan.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Dirk Baas

• Ervaren lid
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 10:04:01 »
Hans,

Na het nalezen in diverse handboeken kom ik op het volgende, waarbij ik even voorbij ga aan de "power" consumptie van de treinen.
Theoretisch kunnen er 9.999 adressen worden benoemd (Handboek Multimaus), echter korte adressen beperken dit tot 99 (1 - 99). Bij de grote adressering is dit vanaf 100 e.v.
Dus bij de grote, uitgebreide adressering max. 9.999, maar dan komen we op de stroomopname en dat wordt dan de bottleneck. Maximaal 4 boosters, die ieder maximaal 3 A aankunnen, dus bij Loks met een sounddecoder laten we zeggen 800 mA zo'n 14-15 Loks. Warmteontwikkeling > 200 Watt.

Dit naar aanleiding van je "eenvoudige" vraag 🤓
Gr,

Dikkop 🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.

Offline Dirk Baas

• Ervaren lid
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 10:27:20 »
Ter aanvulling.

In de folterbeschrijving "Z21 DigitalerAlleskönner" wordt zowel bij de z21 als bij de Z21 "Anzahl an Züge max. 100 Lokomotiven gleichzetig.

Ik denk, dat, om problemen met toeleveranciers te voorkomen en de DCC normering, de adressering van 1-99 loks m.b.v. de R2/R3 muizen en de Multimaus hierin bepalend is geweest. (downwards compatible)
Gr,

Dikkop 🚂

Online P.Heinst

• Administrator
  • Veteraan
  • Waardering: 28
    • home page
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 12:23:25 »
Ook even ter aanvulling.
Bij gebruik van de multimaus zou de aansturing als volgt  moeten zijn, in de bibliotheek mode (zeg maar voorgeprogrammeerd) zou de multimaus 100 lok kunnen aansturen en in de lokmode (gewoon adres ingeven) 9999 loks.
Belangrijker is de vraag, hoeveel lok kan je met het vermogen dat de zZ21 levert gelijktijdig laten rijden en dat ia afhankelijk wat je er allemaal bij gebruikt en ook de lok zelf gebruikt.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline denobis

• Veteraan
  • Waardering: 19
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 18:37:12 »
Je moet er rekening mee houden dat als alle trein gelijker tijd opgestart worden de stroom een behoorlijke piek zal vertonen.
Voorbeeld de 1206 sound bij opstart 1.1 amp (korte tijd door laden buffer) optrekken 0.8 amp volle snelheid zonder sleep 0.5 amp. gemeten op testbank.
Dit zou inhouden dat je maximaal 6 a 7 treinen gelijker tijd kan laten rijden maar zeker niet gelijker tijd kan opstarten of laten optrekken.
Ook wil de kortsluitbeveiliging wel eens roet in het eten gooien als die te krap is ingesteld , dit probleem heb ik  zelf ondervonden bij dinamo (stond op fast na het op medium gezet te hebben was probleem over).
momenteel bezig met bouw messing mat 36 van mk

Met vriendelijke groet
Hans