Auteur Topic: Lok slaat op hol  (gelezen 1310 keer)

Offline Hansw

• Ervaren lid
  • Waardering: 1
Lok slaat op hol
« Gepost op: 2025-04-03, 16:58:15 »
Ik heb af en toe dat er een lok op hol slaat die ik op zich niet  aanstuur  met de lokmaus 

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Willem

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
    • Zolderspoor
Re: Lok slaat op hol
« Reactie #1 Gepost op: 2025-04-14, 22:39:56 »
Hallo Hans,

Om daar antwoord op te kunnen geven hebben we iets meer info nodig.
Met welke centrale werk je (of alleen de locmuis), heb je dat met één locomotief of met meerdere.
Met welke decoder is de locomtief uitgerust en is deze nieuw of al een aantal jaren oud.
Heb je een grote of een kleine baan (lengte van 50 meter of 10 meter) en gebruik je meerdere boosters.
Zijn zo maar een aantal dingen die parte kunnen spelen.

Offline Hansw

• Ervaren lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025-04-15, 13:47:02 »
Beste Willem,
Ik heb de z21  centrale  ; het op hol slaan van een lok is willekeurig  en doet zich voor als ik de z21 opstart ( meestal de volgende dag ) .Het lijkt er op dat hij nog een commando van de dag ervoor uitvoert  Meestal zit er een Ms decoder in de lok dat is volgens mij Zimo 
Ik heb geen extreem grote baan en gebruik geen boosters

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

• Administrator
  • Veteraan
  • Waardering: 28
    • home page
« Reactie #3 Gepost op: 2025-04-15, 18:09:17 »
Hans,
Als jij de Z21 (baan) uitschakelde als trein nog aan het rijden is dan heeft de decoder nog een rij opdracht in zijn geheugen en zal dan wanneer de Z21 weer wordt ingeschakeld gelijk zijn opdracht die hij nog heeft en zal gaan rijden, dus alles eerst stilzetten en dan uitschakelen.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline trikers

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 2025-04-16, 00:37:28 »
Beste Hans, het kan ook te maken hebben met slechte voeding van de baan. Ik heb het zelfde probleem gehad maar na dat ik een ringleiding had aangelegd met meerder aansluitingen naar de rails was het probleem opgelost mvg Henk

Offline Willem

• Nieuw lid
  • *
    • Zolderspoor
« Reactie #5 Gepost op: 2025-04-22, 06:39:55 »
Hans, het lijkt op een slecht contact met de rails of een beperkte elektrische verbinding met je centrale.
Maar kan het zijn dat je MFX decoders gebruikt.
Dan is het goed mogelijk dat je bij het uitschakelen van de baan ook alle functies van de loc moet uitzetten.
Het is een probleem wat nogal eens voorkomt bij de Märklin/Trix MFX decoders als deze op DCC worden aangestuurd.
Wat ook kan helpen is de analoge mode uitschakelen op CV29, maar weet niet zeker of dat zal helpen in dit geval.
Doorgaans helpt dit alleen als er ook een gelijkspanning component op het DCC signaal aanwezig is bij de centrale/booster.

Offline denobis

• Veteraan
  • Waardering: 19
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
« Reactie #6 Gepost op: 2025-04-22, 09:09:38 »
@Willem;
Hans heeft veel trix loc's met de beruchte mfx decoders.
We hebben hem meermalen gewaarschuwd dat die decoders problemen kunnen geven op een dcc baan.
momenteel bezig met bouw messing mat 36 van mk

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

• Ervaren lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025-04-22, 22:32:14 »
@Willem;
Hans heeft veel trix loc's met de beruchte mfx decoders.
We hebben hem meermalen gewaarschuwd dat die decoders problemen kunnen geven op een dcc baan.

Klopt Hans , maar omdat ik de Trix stoomloks zo mooi vond heb ik dit maar voor lief aangenomen
Mvg Hans