Nicoh,
Uitgebreide informatie over het ijken van je loc's vind je in de
Traincontroller handleiding in hoofdstuk 3.5, de "Speed profile". Zoals je ziet gebruik ik de Engelse versie, die leest voor mij gemakkelijker.
Voor het ijk-proces moet je in de eigenschappen van de loc het vinkje "Enable" bij "Advanced Fine Tuning" aan zetten. Dit vinkje ontsluit de knop met dezelfde naam. Door op die knop te klikken kom je in het "IJk scherm".
Omdat jij met bezetmelders werkt, moet je gebruik maken van de stukken uit het boek en de programmatuur waarin sprake in van "Occupancy Detectors". De andere optie werkt met schakelaars (Momentary Track Contacts) zoals bijvoorbeeld reed contacten. Die gebruik jij niet, dus die delen kun je links laten liggen.
Wat je nodig hebt is een stuk rails waarin DRIE bezetmelders zijn opgenomen, Start, Stop en Center. Zie in de met een link hierboven aangegeven PDF op bladzijde 116, "Measuring with Occupancy Sensors". Aan beide zijden moet voldoende uitloop ruimte aanwezig zijn. Je meet de middelste (Center) sectie nauwkeurig op en geeft de lengte in. Zelf gebruik ik een Runout van 60cm en een Pause van 2 sec.
Wat ik nu doe is:
- zet een trein aan de Start kant klaar, met de neus richting Center
- Schuif de snelheidsregelaar (links van de "Start" knop) helemaal naar rechts (vol vooruit)
- voer een eenmalige meting voorwaarts uit (eenmalig is in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- noteer de snelheid
- klik op "Swap Start <> End"
- schuif de snelheidsregelaar (links van de "Start" knop) helemaal naar links (vol achteruit)
- voer een eenmalige meting achterwaarts uit (eenmalig is in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- noteer de snelheid
- klik als voorbereiding op volgende metingen weer op "Swap Start <> End"
Middel de twee gevonden snelheden en bepaal of deze gevonden snelheid de door jou gewenste maximum snelheid voor deze loc is. Zo niet, her-programmeer je decoder zodat je loc bij het maximaal opendraaien van je regelaar WEL de gewenste maximum snelheid rijdt.
Controleer dit door het bovengenoemde proces te herhalen.
Wanneer je maximum snelheid naar tevredenheid is ingesteld, ga je de echte ijking doen. Zorg er voor dat de wielen van je loc en de rails superschoon zijn, want de eerste metingen beginnen met kruipsnelheid.
In feite is het proces bijna gelijk:
- zet een trein aan de Start kant klaar, met de neus richting Center
- kies voor NxMeten (in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- klik op start
Ga achterover zitten, want dit duurt wel even.
Succes met meten!
Gerard