Nico,
Het volgende is het geval:
1. Je kunt met de MultiMaus (MM) en zijn bijbehorende versterker 10764 van het Roco digital system geen CV's uitlezen, alleen programmeren. De waardes die de MM (die rode handheld met toetsenbordje en klein display) aangeeft juist op het moment dat je die overschrijft met een andere waarde zijn daarom fictief, zeggen niks! Dit is een belangrijk weetje!! Schrijf dus de ingevoerde CV's altijd op!
2. Met de MultiMaus en de versterker 10764 programmeer je altijd op het hoofdspoor. Haal altijd je andere loks van dit hoofdspoor af, anders worden er ook parallel CV's in de decoders van die loks geschreven en dat wil je niet.
3. De Rocomotion interface 10785 heeft een extra uitgang Prog. Out.; hierop kun je een stukje spoor volledig geïsoleerd van het overige spoor aansluiten en dat heet dan het programmeerspoor. De naam zegt het al, dit geeft je de mogelijkheid decoders te programmeren van een lok die op dat spoor staat zonder dat de overige loks ook deze CV waardes krijgen, dat is wel zo makkelijk. Je moet dan wel de Rocomotion interface met een aparte transformator voeden. Let wel, via het programmeerspoor kun je echt alleen programmeren, loks laten rijden hiermee is niet mogelijk.
4. Met de Rocomotion interface 10785 als basisuitvoering kun je zonder extra software ook geen CV's uitlezen. Bij de levering van de rocomotion interface zit een stukje software dat heet Train Programmer (TP). Deze kun je naast de Rocomotion v5.9 en/of TC Gold software extra installeren. Zoals geleverd met de interface kan dit stukje software zonder licentie een beperkt aantal (ik dacht CV1 t/m CV6) uitlezen en programmeren via het programmeerspoor. Als je andere CV's wilt uitlezen en programmeren met TP zal je de licentie extra moeten aanschaffen; ik dacht €55. Strikt genomen is dat echter niet nodig, want als je programmeert via het hoofdspoor (zorgt dat de andere loks er dan niet opstaan) en de ingevoerde waardes noteert werkt het ook.
5. Middels de programmeerspoorschakeling van Jan Postema (zie elders in het forum) kun je kiezen voor voeding van dit geisoleerde blok via het hoofdspoor of programmeerspoor. Je kunt dan als de schakeling op voeding via het hoofdspoor staat de loks in en uit dit geisoleerde blok laten rijden. Als de lok dan in het blok staat schakel je naar programmeren en kun je programmeren via de Rocomotion interface. Dit is een mooie oplossing die ik t.z.t. ook in mijn baan ga verwerken.
Punt 1 t/m 4 staat ook in de handleiding, echter is niet altijd even duidelijk omschreven. Ik hoop dat dit verhaal jou en anderen wat verder op weg helpt.
Gr.,
Ferry