Hallo Jan,
Jan, de combinatie van de 16sd samen met de 10787 van Roco heeft bij mij veel problemen gegeven, steeds valse meldingen.
Als er maar een klein spanning verschil is bij de overgangen van de niet gedetecteerde en wel gedetecteerde gedeeltes dan heb je al een valse melding die bij mij soms op meerdere gedeeltes gelijktijdig gemeld werden.
Ik heb hier bij elkaar zeker 4 weken mee bezig geweest totdat het enigszins opgelost was.
Bij mij was het zo dat ik tussen het gedeelte dat door de versterker van stroom wordt voorzien en het gedeelte dat door de booster van stroom wordt voorzien een spanningverschil was/is van meer als 1 volt, hierdoor wordt bij het overrijden van de sectie de hogere spanning ook doorgegeven naar de andere sectie, tot op heden voor mij nog steeds een onverklaarbare zaak waarom dat de melder afgaat (soms 4 tegelijk)
Tussen de boosters onderling is er geen verschil en ook geen probleem.
Ik het eerst bij alle uitgangen van de boosters en de versterker de uitgang spanning gelijk gemaakt. door de spanning op de trafo aan te passen, dit gaf het beste resultaat.
Ook geëxperimenteerd met de spanning op de rails gelijk te maken door middel van diode maar dat beviel mij minder goed.
Hoe heb ik dit tot nu toe opgelost?
Ik heb alle uitgang spanningen gelijk gemaakt maar dat was niet helemaal tot tevredenheid.
Nu heb ik een versterker 10765 met daaraan de interface van roco 10785.
Aan de versterker die ik niet aan de baan hebt gekoppeld heb ik een tweede 10765 gekoppeld en zit wel aan de baan (1e sectie) en met een splitter dan naar de booster en van daaruit naar de volgende 2 boosters.
Ik kan het niet verklaren waarom als ik de 1e versterker aan de baan koppelt er valse komen en bij de 2e versterker niet, mogelijk heeft dit te maken dat de interface aan de versterker zit, Weet het niet.
Ik denk dat het beter is om een andere oplossing te kiezen, enwel om gebruik te maken van de GBM-8 van Littfinski in combinatie met de 10787, deze is er speciaal voor.
Bij het gebruik van de SD16 is het noodzakelijk dat alle niet gedetecteerde rails gedeelten van spanning worden voorzien via een diode schakeling en deze is bij de GBM-8 niet nodig omdat deze niet via opto werkt maar met transistoren.
Nicoh, op dit forum heeft ook veel problemen gehad met 16SD en is overgestapt op GBM-8 en dit geeft bij hem geen problemen meer.
Ik probeer het nog een tijdje en als de problemen mij te veel worden schakel ik ook over op de GBM-8, ben al aan het uitkijken waar ze het goedkoopste zijn.
Nicoh heeft nog met de man van Roco gesproken op de info dagen over dit probleem en die vertelde, je kunt doen wat je wilt maat je krijgt het nooit goed, er is maar een manier en dat is in combinatie met de GBM-8.
Hier zit dus ook wel een beetje eigen belang bij van Roco maar ik begin er in te geloven .
Prijzen zijn wel iets meer bij het gebruik van de GBM-8 t.o.v de SD16 maar minder problemen en bedrading
Gr Piet