Piet,
om eerst maar eens antwoord te geven op je vraag:
...Dus mijn vraag heeft het nut om deze wisselstraten van een detectie te voorzien die het voorgaande blok bezet meld...
Jazeker, en dat beschrijf je zelf precies in de volgende regel. Mijn ervaring is dat het risico om een wagon te verliezen het grootst is in een wisselstraat. Ook al leg je de boel heel nauwkeurig dan nog kan dat misgaan. Het was in ieder geval mijn ervaring met de vorige baan.
Voor 3-railers is het altijd ingewikkeld om wissels in de bezetmelding op te nemen, helemaal bij de S88 massadetectie. Maar bij mijn vorige baan, die ik uitgerust had met een besturing van
MpC (zie ook even op
mijn site) moest ik al alle wissels modificeren omdat dat systeem ook met stroomdetectiewerkte maar niet op de middenrail, maar op één van de spoorstaven. En vanuit dat systeem ben ik gewend: een enkele wissel is onderdeel van het blok waar deze aanvast zit; meerdere wissels vormen een zogenoemd "overblok". Voorzien dus van een melder waaraan je kan zien of de wisselstraat al vrij gegeven kan worden, maar te kort om er in te stoppen.
Nu kent TC volgens mij niet zo'n kort blok, maar daar ga ik nog op studeren...
Uitgaande dus van wat gebruikelijk is, en zoals in dit draadje ook al geschreven is, ziet een blokverdeling er meestal zo uit:
De melders zitten dan op blok 10, 11 en 12, de wissel wordt bijvoorbeeld direct van de rijstroom voorzien.
Wanneer je daar de melders aan toevoegd, zoals bijvoorbeeld voor het stoppunt, gaat het er zo uit zien:
Uitgaande van wat ik hiervoor beschreef om de wissel van het bijbehorend blok onderdeel te laten zijn wordt de situatie zo:
Ik heb dat gisteravond uitgeprobeerd en ook ingevoerd, en dat lijkt prima te werken.
Dat ziet er dan zo uit:
Ik ben nog wel even benieuwd naar hoe jouw opmerking verwerkt moet worden:
...pas worden vrijgegeven als de stopmelder van blok 12 is geactiveerd...
Zoals je het schrijft lijkt het erop dat een wisselstraat vrijgegeven wordt wanneer een bezetmelder actief bezet wordt. Maar werkt het niet ook wanneer een bezetmelder NIET meer bezet is?
Ik lees de reacties wel weer.