Doorstart!!!
De laatste reactie in dit topic is lange tijd geleden gemaakt. Sinds die tijd heb ik toch wel een en ander opgestoken over het digitaal rijden.
Over niet al te lange tijd krijg ik in huis de beschikking over een iets grotere kamer. Hoewel er nauwelijks sprake is van veel ruimte winst is er wel heel veel meer comfort. Door het ontbreken van een schuin dak kan ik eindelijk op fatsoenlijke hoogte werken en is het bereik stukken beter. Het baanplan is al klaar, op wellicht hier en daar een kleine nuance na wil ik hier niets meer aan veranderen. De voorbereiding gaat nu richting fase 2. De onderbouw moet getekend worden maar vooral, en daarvoor ben ik terug in deze draad beland, zal ik een en ander gaan digitaliseren? Hoe en in hoeverre?
Zoals ik eerder ooit aangegeven heb, wil ik als Roco rijder zo veel mogelijk Roco compatible blijven. De software die ik dan ook eventueel wil gaan gebruiken om de baan aan te sturen is Traincontroller. Na mijn ervaringen met Rocomotion lijkt me dat een goede overstap.
De opzet van de nieuw te bouwen baan heeft natuurlijk een doel. Ik hou erg van lange treinen, die in een omloop rond gaan, snijdend door het landschap en bebouwing. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat een trein uit het station te vertrekt om er een halve minuut later weer binnen te rijden, vandaar de wachtsporen in het schaduwniveau.
Het mooiste is natuurlijk als al die treinen volgens een dienstregeling hun treinenloop afwerken. Maar in hoeverre? Een stoptrein die pendelt, een intercity op doorreis, een goederentrein die moet passeren, dat werk….. Wat zijn nu de opties, wat is wijsheid op de nieuwe baan?
1) Vrij op de hand rijden. Slechts pendeldiensten etc via wisselstraat functie instellen bijv.
2) Enkel het hoofd spoor, incl CS, automatiseren.
3) Het hoofdspoor en schaduwniveau in z’n geheel automatiseren.
4) Alles automatiseren incl rangeer emplacement.
Ik heb geen idee hoe het werkt als je een deel van een baan automatiseert en een deel niet, hoe communiceert dat met elkaar bijvoorbeeld? En een rangeer emplacement automatiseren, wordt dat überhaupt wel gedaan?
Misschien kunnen jullie je mening geven, afgaande op mijn baanplan, zonder meteen diep op de technische kant in te gaan (dat komt later wel, ). Het gaat mij er gewoon om wat verstandig is om te doen maar misschien ook juist om te laten.
Mvg
Martijn