Goede middag,
Allereerst wil ik jullie, Gerard, Piet en ook Marius tot zo ver bedanken voor de heldere uitleg. Jullie snijden exact de punten aan waar het mij om draait. Prima dus. Ik ga even op een aantal specifieke dingen in die, voor mij, nu van belang zijn.
1) De uitleg over blokindeling is duidelijk. Ik begrijp nu ook ineens waarom ik er voor jullie uitleg niet uitkwam; ik dacht dat indelen van blokken en de daarbij behorende aantal bezetmelders/terugmelders een vaststaand feit was ongeacht het systeem dat je gekozen hebt. Nu blijkt dus dat de aantallen per systeem verschillen. Ik werd dus steeds op een dwaalspoor gezet doordat ik dat of niet goed begrepen heb of dat het doodeenvoudig nergens (info op het internet ed) in een pakkende uitleg weergegeven word, de verschillen dan. Enfin, zonder nu op de technische materie in te gaan zie ik nu wel het princiepe.
2) Computergestuurd rijden. Helder is dat ik dus, op dit moment al, mbv Multimauspro en Rocomotion -dat ik inderdaad heb- computergetuurd kan rijden. In kan me in de volgende door jullie voorgestelde optie erg goed vinden;
Het is (ook al met Rocomotion) goed mogelijk om een paar treinen volgens dienstregeling te laten rijden op een baan die daar technisch (zie boven) op is voorbereid. Op een van de hoofdbaan afgezonderd rangeerterrein kun je dan heel goed met de hand rijden.
en als je rocomotion niet uitgbreid genoeg vindt dan kun je zonder ook maar iets aan de baan te moeten veranderen deze updaten naar het programma traincontroller
Ik neig er erg naar om dit dan ook zo te gaan volgen. Als ik het goed begrepen heb betekend dit dus bij de start; Multimauspro + Rocomotion; (geprogrammeerd rijden +) wisselomzetting sturen vanuit Rocomotion, de treinen individueel laten rijden via de Multimaus.
3) De wissels aansturen met decoders. Het is geen goedkope oplossing, dat is helemaal waar. Maar ik voel hier erg veel voor vanwege de eenvoud en elegantie. De echte beginoptie om vrij te rijden via multimaus maar de wisselomzettingen via Rocomotion/computer te doen zou zomaar eens mijn eerste stap nu kunnen zijn. Kosten beperking, die ik in overweging neem, is om een aantal wissels voorlopig met de hand te blijven bedienen.
Voor mezelf de résumé;
A. Nu als eerste stap een x-aantal kruisingen en wissels digitaliseren via de decoder. Rocomotion gaan installeren om te gebruiken als wisseltableau.
B. Al dan niet tegelijkertijd met A, de baan in blokken opdelen, deze voorlopig digitaal voorbereiden door te isoleren maar nog steeds op de ringleiding (dier er overigens ook nog moet komen) aansluiten en voeden.
C. In een later stadium de blokken opdelen in secties en bezet/terugmelding installeren.
*************************
Jullie halen, terecht, het kostenplaatje steeds aan. Het is géén goedkope hobby, dat weten we allemaal. Ik heb begin dit jaar een duidelijke keuze gemaakt voor Roco. Vooral gezien de (toekomstige door-) ontwikkeling van hun digitale systeem en de relatieve eenvoud daarvan. Dit op basis van advies van forums, vakbladen en een beperkt aantal mensen die ik destijds gesproken heb. Ik wist dat ik daarbij niet de goedkoopste keuze zou maken. Maar duur is een relatief en zelfs subjectief begrip, goedkoop ook trouwens. Door het stap voor stap en wel overwogen een vervolg te geven zal ik deze "Roco-Eurocrisis" wel overleven.
Tot slot, ik las wel een paar treffende (doorslaggevende?) opmerkingen in jullie reacties;
Martijn heeft aangegeven dat hij het roco systeem heeft en dan heeft hij ook Rocomotion en daar gaat het hier om en bij roco komt koploper niet in vragen omdat het niet samenwerkt zonder kunst en vliegwerk.
Bij traincontroller heb je wel een programma dat vele malen beter, uitgebreider en gemakkelijker werkt dan koploper en ook nog steeds een programma dat steeds wordt onderhouden en verder uitbreiding ondergaat. En dit is bij koploper niet het geval voorzover ik weet.
Uiteinddelijk is het zo dat het programma waar je dagelijks mee werkt het gemakkelijkste is omdat je die het beste beheerst, maar dat wil niet zeggen dat de mogelijkheden bij alle gelijk zijn
Bovendien, en dat is ook een niet onbelangrijke overweging, heb je een vele malen gebruiksvriendelijke programma.
Zelf wil ik dan ook niet gaan discuseren van de voor en nadelen van diverse programma's, kom je nooit uit, het programma waar je dagelijks mee werk is altijd voor die persoon het beste, zelf gebruik ik als basis (zoals de titel van het Forum ook al aangeeft) het systeem Roco met een uitloop naar traincontrloler en daar moet ik het maar mee doen
Verder, oriënteer je eens op beurzen, op andere fora en in tijdschriften naar verschillende programma’s naast de hier genoemde. En nog een tip: Voor je gaat automatiseren leg eerst een testbaantje aan om het een en ander onder controle te krijgen voor je met de grote baan aan de slag gaat.
Er staat nog niets vast voor mij, elk punt staat feitelijk open voor discussie maar ik moet langzaam nu wel een richting kiezen. Koploper zet ik definitief uit het hoofd, ik blijf bij Roco. Over dat verder oriënteren; dat doe ik al een hele tijd. Inderdaad op beurzen en andere fora. Maar ieder individueel persoon die je spreekt geeft een andere draai aan de mogelijkheden en heeft ook nog eens persoonlijke voorkeuren, dat maakt het er niet makkelijker op als je herintreder bent. Ik beperk me vanaf nu dus slechts op het (technische) advies via dit forum, dat lijkt me een stuk overzichtelijker, het bewijs leveren jullie feitelijk al.
Tot zover even mijn reactie. Uiteraard zijn jullie opmerkingen en verdere adviezen en visie van harte welkom. En natuurlijk een prettig weekend iedereen!
Groeten,
Martijn