Goede morgen,
Naar aanleiding van jullie laatste opmerkingen maak ik even een nieuw "overzicht" voor mezelf op;
A. Nu als eerste stap een x-aantal kruisingen en wissels digitaliseren via de decoder. Rocomotion gaan installeren om te gebruiken als wisseltableau. Dit lijkt me een uitstekend begin nu. De tip om bij de wissels/kruisingen duidelijk zichtbaar de nummers te plakken zodat aansturing ook via de Maus makkerlijker is neem ik hierin mee.
B + C. Al dan niet tegelijkertijd met A, de baan in blokken opdelen, deze voorlopig digitaal voorbereiden door te isoleren maar nog steeds op de ringleiding (die er overigens ook nog moet komen) aansluiten en voeden. In een later stadium secties en bezet/terugmelding installeren.
Jullie advies om ieder blok in 3 secties op te delen ga ik waarschijnlijk ook zo opvolgen (tenzij mijn definitieve keuze mbt computersysteem al vast mocht staan). Ik begrijp dat Rocomotion in elk geval 3 secties nodig heeft dus moet ik dat zo aanhouden. Dan het (dringende) advies van jullie om een testbaantje aan te leggen lijkt me ook niet onverstandig om op te volgen. Ik had daar zelf helemaal niet aan gedacht maar dat is natuurlijk na punt A uitgewerkt te hebben eigenlijk wel een must voordat ik verder ga. Ga ik dus ook zo doen.
D. Wisselomzet systeem keuze Dit is feitelijk het enige punt waar ik zelf -na jullie reacties- ook nog niet helemaal mee klaar ben. Maar de dure 61196 decoder variant blijft wel sterk mijn voorkeur houden. Vanwege vooral inderdaad die elegantie. De tip om dan eerst slechts het hoofdspoor te voorzien van wisseldecoders werkt mooi de toch wel noodzakelijke kostenspreiding in de hand. De opmerking van Sander is natuurlijk wel een hele goede om over na te denken want stel dat er inderdaad een storing optreedt in een verstopte decoder. Ik zat zelf aan het volgende te denken; ik kan natuurlijk bij iedere wissel/kruising een uitsparing maken onder de wissel juist daar waar de decoder en haar aansluiting zit. Dus volledig blootleggen aan de onderkant zodat ik er altijd bij kan in de toekomst mocht er iets niet in de haak zijn. Ik weet hoe vast spoorlijnen in een verlijmde bedding liggen, dat overleeft het uithalen en opnieuw inbrengen van een decoder echt wel ondanks het gepriegel op natuurlijk de meest ongunstige positie (zal je altijd zien...).
E. Voeding baan evt aangevuld met extra booster. Het is duidelijk dat het voeden van een baan niet met het aantal meters rail te maken heeft (hoewel er bij veel meters rail er natuurlijk kans op spanningsverlies is bij een wat mindere connectie hier en daar?) maar wel alles met hetgeen er op die baan gebeurt op een zelfde moment. Het advies van Gerard; isoleer je rondgaande (hoofd)baan alvast dubbelzijdig van je rangeerterrein (links en linksonder) maar voed ze vooralsnog vanuit je Roco startset. Zodra een en ander problemen dreigt te gaan geven kun je er dan altijd een extra trafo met booster bij zetten en je rangeerterrein apart mee voeden.
ga ik opvolgen. Tenminste indien twee gescheiden voedingen voldoende zijn. Want dat is dan nog de vraag; kom ik dan ook nog steeds goed weg, heb het gevoel Piet dat jij wilde gaan uitleggen dat zelfs dat wellicht niet comfortabel genoeg is? Sander jouw slotopmerking over Master mulitmaus en Slave multimaus deed me even in een hoger level belanden maar daar was het snel game over. Het werpt wel een noodzakelijke vraag op; ik moet dus gescheiden stroomkringen ieder apart aansturen met een aparte multimaus? Of zit ik hier verkeerd te denken?
Hoe dan ook, een mooie zondag iedereen, ik ga mijn radiootje op de sport afstemmen en ondertussen lekker bouwen...
Groeten,
Martijn