Behalve die spulletjes voor het 'opleuken' van de baan heb ik ook een Bachmann loc gekocht. Een EMD GP50 van Norfolk and Western. Hij was al digitaal af fabriek. Nou ja, maar net hoor! Inderdaad, hij luisterde naar DCC, het adres is instelbaar, zelfs een lang adres, maar de minimum en maximum snelheid? Nergens te vinden, zelfs met JMRI niet. Geen CV5, geen CV6, geen speed-table. En een lawaai als een oordeel dat gekke ding. Eerst maar eens wat vet tussen de tandwielen, dat hielp wel heel iets, hij klonk ook wat droog. Maar het scheelde niet heel veel.
(ik heb die decoders 'bagger man' horen noemen en weet nu waarom!)
Dus mijn volgende project lag voor me klaar, het vervangen van die decoder. Ik had nog een LokPilot v3.0 liggen met NEM stekker, maar ja, in geen velden of wegen een inprik-punt te bekennen natuurlijk. Dus KNIP die stekker er af en bakken maar...
Eerst de baggerman decoder maar een losmaken:
Dan de nieuwe decoder aansluiten aan de rode en zwarte draden van de draaistellen af:
De draden die van de motor af komen zijn oranje en groen, dus dat is even gokken. Eerst maar eens oranje op oranje en groen op grijs, in elkaar draaien en testen of hij de goede kant op draait:
Nadat dat blijkt te kloppen vastsolderen en de draden isoleren en het geheel vastplakken. Nu de LED van de frontverlichting:
En de LED van de achterverlichting moest even kunstig worden opgehoogd (die zat eerst op de print vast):
Zo, de kap er weer op:
En kalibreren maar. Eerst met JMRI de decoder op een maximum van 65km/h afgesteld en daarna in TrainController het snelheidsprofiel opgemeten en vastgelegd:
That's all folks!
Gerard