Vervolg: Wisselprobleem oplossen (voor geïnteresseerden:
zie ook deze link).
Draden voor ompolen hartstukEerst sluit ik de draden voor het ompolen van het hartstuk op de wisselmotor aan. Er zitten in deze Tortoise twee enkelpolig-om schakelaars die voor dat doel erg geschikt zijn. Om dat te prutsen als je op je rug onder de tafel ligt is erg onhandig, dus ik soldeer zoveel mogelijk van te voren.
Iedere wissel wordt aangesloten op de Centrale Voeding Leiding (CVL, ook wel ringleiding genoemd). En vanaf die (DCC) voeding tak ik de draden voor het ompolen af.
Aftekenen van de gaatjes voor de schroevenDe volgende stap is het aftekenen van waar de wisselmotor moet komen.
Er worden hiervoor met elke wisselmotor papieren sjablonen meegeleverd.
Met de priem een paar gaten in het hout jassen en dan zet ik ze vast met 3,5 x 12 mm houtschroefjes.
Wisselmotor gemonteerd onder de baanGemonteerd ziet dat er dan uit zoals hiernaast. De draden voor het ompolen van het hartstuk vlecht ik in elkaar.
Als je goed kijkt zie he nog twee draden, rood en bruin, die lopen naar de DCC voedingsleiding.
‘bowden-kabeltje’Dan maak ik het ‘bowden-kabeltje’. Maar dan stijf. Een stukje staaldraad en een messing buisje zijn genoeg.
Aan de ene kant buig ik het staaldraad haaks om met een kort stukje (10 – 15 mm is genoeg) dat omhoog staat.
Aan de andere kant buig ik een oogje dat redelijk strak om het staaldraad van de wisselmotor past.
Dit alles op de juiste lengte natuurlijk. Hierbij zorg ik er voor dat de wisselmotor en de wisseltongen in de middenstand staan voordat ik de lengte bepaal en het oogje buig.
Wissel en stel-stang ingebouwdAls laatste leggen we de onderdelen op hun plek. Met houtlijm zet ik het messing buisje vast. Dit hoeft niet muurvast te zitten, Het hoeft alleen maar op zijn plek te worden gehouden. De functie van het messing buisje is om te voorkomen dat het staaldraadje buigt…
Wordt vervolgd als de zaak is opgedroogd.