Hallo medespoorders,
De bouw van de baan is inmiddels begonnen, en al doende is het ontwerp nog verder bijgestuurd.
Het kopstation is een doorloopstation geworden (het gebouw komt rechtsonder aan de binnenzijde,
het perron volgt de zigzag beweging van de sporen). Zie bijlage.
Er is nu een doorlopend dubbelspoor rondom en bovenaan een (klein) schaduwstation.
Ik twijfel nog een beetje of ik dat niet gewoon zichtbaar zou laten: het aantal treinen zal niet zo
ontzettend groot worden op deze baan.
In het rechter gedeelte zijn er 2 inrijsporen, met na de engelsman twee korte stukjes: één als standplaats
voor een rangeerloc en de tweede om de afgekoppelde loc uit de weg te zetten. Op die manier kan
de rangeerloc steeds rechts van de wagons komen, ook als de beide sporen bezet zijn en even
omlopen niet mogelijk is.
Op de hoofdsporen lijkt het mij het eenvoudigste om overal in één richting te rijden (rechts en niet
links zoals in België). Het rollend materiaal wordt hoofdzakelijk Oostenrijks, Zwitsers en Duits uit de
periode III en IV, maar als ik iets anders mooi vind dan mag dat er gerust bij natuurlijk.
Ik zou het rangeergedeelte in het midden volledig electrisch willen scheiden van het doorlopende
gedeelte: als het nodig zou zijn kan dat later dan op een aparte booster komen.
Heeft het zin om het schaduwstation erbij te nemen?
Vreemd genoeg ontstaat er nu meer vrije ruimte voor scenery dan in het vorige ontwerp.
Ook is alles niet meer zo strak recht afgelijnd (toch niet overal).
Er zijn nog wel twee R2-bochten, maar ik zal toch hoofdzakelijk met goederen rijden en de personen-
rijtuigen niet te groot nemen.
Electrisch vraagje: weet iemand of de oude trafo's van 12V Halogeen spots (11.5 V AC, min. 20W en
max. 60W) kunnen dienen als voeding voor de modelbouw (bv. keerlusmodules van LDT)?
De minimum 20W kan misschien bereikt worden door de baan te verlichten? Heeft iemand hier ervaring mee?
Graag jullie opmerkingen en raadgevingen
Groeten,
Bertus